A Volkswagen kedden cáfolta az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) újabb vádjait, miszerint a főként luxusmodelljeiben használt 3 literes dízelmotorjainak vezérlő szoftverébe olyan modult telepített volna, amely a tesztelési eljárás alatt módosítja az emissziós értékeket.
Az EPA hétfőn este adta hírül, hogy mérései szerint a Volkswagen-csoport a 2014 és 2016 között gyártott dízel luxusmodelljei esetében is kijátszotta a károsanyag-kibocsátási teszteket. Az EPA újabb vizsgálata a 3 literes hengerűrtartalmú járművekre, egyebek között a Porsche és az Audi modellekre terjedt ki. Közöttük van a 2014-es Volkswagen Touareg, a 2015-ös Porsche Cayenne, a 2016-os Audi A6 Quattro, az A7 Quattro, az A8, az A8L, és a Q5.
Az EPA állítása szerint az érintett motorok kibocsátás-szabályozási rendszere olyan AECD (Auxiliary Emission Control Devices) modult tartalmaz, amelyeket a konszern a modell engedélyeztetése során nem jelentett be, és amelynek szükségességét nem indokolta meg. Az EPA szerint a szoftver felismeri az amerikai hatóságok által alkalmazott szigorú tesztelési eljárást, és ennek ismeretében állítja be a kibocsátási értékeket.
"A Volkswagen AG hangsúlyozza, hogy a 3 literes motorok vezérlőrendszerében semmiféle, a kibocsátási értékeket meg nem engedett módon szabályozó szoftver nincsen telepítve" - fogalmaz a konszern kedden kiadott közleménye. A Volkswagen AG a közleményben egyúttal leszögezte, maximálisan kész együttműködni a hatósággal az engedélyeztetési eljárás során "nem kellő részletességgel" leírt szoftver utólagos felülvizsgálatában.
A Volkswagen az EPA vádjai nyomán szeptemberben ismerte el, hogy olyan szoftvert telepített 11 millió általa gyártott gépkocsiba, köztük a Jetta, a Passat, a Golf és a Bogár egyes modelljeibe, amelyek tesztelés közben a rendes vezetési üzemmódban a szokásosnál alacsonyabb nitrogén-oxid-kibocsátást állítottak be. Az 1,2, 1,6 és 2,0 literes dízelmotorokat érintő szeptemberi beismeréstől a mostani eset abban különbözik, hogy az EPA vádjai szerint a 3,0 dízelmotorok vezérlő rendszerét a Volkswagen egy be nem jelentett külön modullal látta el.
Az Audi szóvivője, Udo Rügheimer kedden az AFP hírügynökségnek cáfolta az EPA 3 literes dízelmotorok AECD vezérlő moduljára vonatkozó vádjait. "A szoftver nem azt ismeri fel, hogy a motor tesztelés alatt van-e vagy sem" - mutatott rá -, "hanem az útviszonyoknak és a motor terhelésének megfelelően állítja be a szükséges üzemi paramétereket".
Az Audinak elképzelése sincs róla, hogy az EPA miként jutott a kifogásolt mérési eredményekre, de kész a szoftver működését a legapróbb részletekbe menő módon egyeztetni a hatósággal - mondta el a szóvivő. Megjegyezte, hogy az emissziós botrány szeptemberi kirobbanása óta még "nem volt lehetőség" az AECD vezérlő szoftver felülvizsgálatára.
Az Egyesült Államokban nem tilos AECD-rendszereket használni a dízelmotorok emissziós értékeinek a szabályozására, minden egyes modellt be kell azonban jelenteni az EPA-nál. A Volkswagen állítólag ezt a rendelkezést sértette meg.
MTI