Nem történt változás a bolthálózatok listájának élén tavaly: 2009-ben is a Tesco hazai üzleteiben vásároltunk a legtöbbet - derül ki a Nielsen felméréséből. A brit láncot követi két magyar cég: a CBA és a Coop.
30 új magyar Tesco idén
„A gazdasági válság okozta kihívások ellenére a magyarországi Tescónak az elmúlt évben is sikerült megfelelnie az elvárásoknak és megtartani piacvezető pozícióját. A cég folytatta beruházásait országszerte, és a már meglévő 20 000 hazai dolgozóján felül további közel 2000 embernek teremtett munkalehetőséget” – olvasható a Tesco közleményében.
A cég adatai szerint hetente több mint hárommillióan vásárolnak a hazai Tescókban. A vállalat idén 30 különböző méretű új üzletet nyitna, és további 1700 főnek adna munkát.
A Tescót követő CBA 547,5, míg a Coop 510 milliárd forinttal szerepel a ranglistán. Mindkettő valamivel nagyobb mutatóval, mint egy évvel korábban. Utánuk következik, ahogyan az előző évben is, a Spar csoport 397,4 és a Reál 358 milliárd forinttal, melyek szintén növekedtek, egyik évről a másikra.
Az üzletek több mint fele magyar kézben
A rangsorban második CBA 3054 üzlete, a harmadik Coop 5250 és az ötödik Reál 2320 boltja együttesen több mint 10 500 egységet jelent. Így a három hazai tulajdonban lévő lánc együttesen a teljes magyarországi élelmiszer-kiskereskedelmi hálózat több mint felét képviseli.
A magyar tulajdonban lévő vállalatok előkelő pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában. Hazai tulajdonú láncok ugyanis hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket régiónk egyetlen más országában sem érnek el. Az Auchan és a Cora hipermarketjeivel a boltláncok rangsorának 6., illetve 10. helyére került.
A több csatornát működtető Tesco piacvezető pozícióját többek között terjeszkedésének is köszönheti. Egy év alatt tizenhárom hiper- és tizenöt szupermarkettel, összesen 176 üzletre bővítette hálózatát. Az említett bolttípusokon kívül belvárosokban expressz, az északnyugati megyékben pedig S-market üzletei várják a vevőket.
A hipermarket láncok közül a Tesco mellett az Interspar és az Auchan is terjeszkedett tavaly. Az Interspar két új üzlettel 31-re növelte hálózatát, az Auchan egyet nyitott, és 12 egységet működtet.
A diszkontok voltak 2009 nyertesei
A négy diszkont lánc – Lidl, Penny Market, Aldi és Profi – a legutóbbi időszak nyertesei közé tartozik. A Nielsen által becsült együttes forgalmuk 14 százalékkal emelkedett, egyik évről a másikra, és múlt évben meghaladta a 430 milliárd forintot. Jelentős növekedésük egyik fő oka, hogy a fogyasztók egy része olcsóbb üzletek felé fordult a legutóbbi időszakban. Másik pedig, hogy a hazai diszkont hálózat 39 egységgel bővült egyik évről a másikra. A Lidl tizenhét, Aldi tizenhárom, míg a Penny Market kilenc új diszkontot nyitott Magyarországon.
Figyelemre méltó piaci szereplő a Spar. Az Interspar bővítése mellett szupermarket hálózatába beleillesztette a Plus diszkontokat, de nyitott új egységeket is.
Az üzletláncok idei rangsora azt mutatja, hogy folytatódik az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja, a vásárlói igények változásainak megfelelően. A legtöbb magyar fogyasztó számára idén a boltválasztás legfontosabb kritériumává lépett elő, hogy egy üzletben megtaláljon mindent, amire szüksége van, mégpedig könnyen és gyorsan.
Menedzsment Fórum