Ennek ellenére a nagyok nem panaszkodtak, az Auchan tájékoztatása szerint a vásárlások az utolsó hétre terelődtek, írja a Napi Gazdaság. A karácsony előtti napokban rendre telt ház volt a lánc összes üzletében és a két ünnep között is erős volt a forgalom az egységekben. A Tesco számításai szerint a forgalom nagyjából megegyezik a 2008-as szinttel. Az idei kereskedelmi szezonban a vevők elsősorban a prémium kategóriás termékeket keresték, de csak az akciók hoztak valódi volument.
A nagyok közül a Spar egyelőre nem akart megszólalni, Feiner Péter ügyvezető csak februárban kívánja közölni a csoport forgalmi adatait. A CBA láncnál erősen felemás volt a kép. Fodor Attila szóvivő szerint a kis alapterületű üzleteknél folytatódott az egész évben tapasztalt 10 százalék körüli visszaesés, de nem volt ritka az ennél rosszabb teljesítmény sem. A nagyobb alapterületű üzletek hozták a tavalyi forgalmi adatokat, de arra erősen rá kellett dolgozni. Fodor szerint a következő év nehezebb lesz, a jövedéki adó emelése már az első negyedévben érezteti hatását.
Az élelmiszer-kereskedelem mellett az iparcikkekben erősebb visszaesés mutatkozott az év során, így Karl-Heinz Keth, a Praktiker ügyvezető igazgatója inkább az egész évet értékelte. Mint mondta, a cégnek nagyszabású költségcsökkentő intézkedéseket kellett végrehajtania. Noha optimizmusuk egész évben kitartott, a működést tekintve a 2009-es volt a legnehezebb év. Az idei első félévben is visszaesésre számítanak.
Simonyi András, a bauMax vezérigazgatója szűkszavúan fogalmazott a karácsonyról: "sajnos folytatódott az egész éves trend és elmaradás a múlt évhez képest. Nincs szignifikáns eltérés a karácsonyi és az utolsó negyedéves adatok között, még a karácsonyfa-értékesítés is elmaradt a tavalyitól."
Egyedül a Media Markt tűnik az átlagosnál elégedettebbnek a karácsonyi forgalmat illetően, de mint azt Szánthó Balázs koncepciómenedzser elmondta, ehhez sokkal több jó ötletre és keményebb munkára volt szükség. A főszezont előrehozta a cég a novemberi, 0 százalékos thm-et kínáló áruhitel-akciójával, amivel sikerült belehasítania a piacba. Szántó elmondta, folyamatosan volt valamilyen rendkívüli ajánlat az áruházakban, s egyes termékcsoportokban komolyabb fellendülés mutatkozott. Így például az lcd-tévéknél, a digitális képkereteknél, a netbookoknál és a kapszulás kávéfőzőknél. Az új technológiát képviselő termékek áresése (Blu-Ray, led lcd) sokak számára elérhetővé tette ezeket a készülékeket. A legtöbb területen megfigyelhető volt, hogy a válság letisztította a márkapreferenciákat, a komoly, jó nevű márkák előnyt élveztek a kevésbé ismertekkel szemben. A fogyasztók jobban meggondolják, milyen minőségre adnak pénzt. Az előző évekhez képest sokkal többen vásároltak ajándékkártyát vagy vásárlási utalványt a Media Marktban.