3p

Közeledik a karácsony, mindenki, így a webáruházak is készülődnek a vásárlási lázra. A Magyarországon működő 1800 netes bolt közül azonban csak a legnagyobbak járnak igazán jól, övék a piac nyolcvan százaléka. Csakúgy, mint a mobilfizetési megoldásokat, az internetes üzleteket sem tartják biztonságosnak a magyarok. Mfor.hu háttér.

Mi kerül a kosárba? (Mfor-montázs)

Míg az Európai Unió fejlett tagállamaiban a kiskereskedelmi forgalom átlagosan 1,7-1,9 százalékát adták a webáruházak, addig Magyarországon ez az arány csupán 0,8-0,9 százalék volt - közölte nemrég egy sajtótájékoztatón Várkonyi Balázs, a műszaki cikkeket forgalmazó Extreme Digital ügyvezető igazgatója. Bizakodásra csak az adhat okot, hogy adatai szerint a növekedés üteme évről évre még mindig ötven százalék körüli.

Az ügyvezető által közölt felmérés adatai azt is megmutatták, hogy az internetes piactérből élő 1800 vállalkozás közül igazán jól csak a legnagyobbak járnak: a forgalom nyolcan százalékát a 20 legnagyobb üzlet produkálja. Egy másik kimutatás szerint egymilliárd forint feletti árbevétellel a cégek 13 százaléka rendelkezik, ezek az üzletek a teljes webáruház-forgalom 91 százalékát adják.

Ami jelentősen visszafogja a netes boltok népszerűségét, az a vásárlók bizalmatlansága. A Várkonyi Balázs által ismertetett felmérési adatokból kiderül, hogy a lehetséges vásárlók mintegy harminc százaléka attól tart, hogy nem tudja visszavinni a megvásárolt terméket, ha az esetleg hibás.

Bár az internetes fizetés sok esetben kikerülhető, a webes vásárlási hajlandóságról azért sok mindent elmond, hogy a Medián 2400 fős reprezentatív mintán elvégzett felmérése szerint a teljes népességnek csupán az öt százaléka adná meg biztosan a bankkártyájának adatait, tíz százaléka pedig lehetségesnek tartja ezt, ha internetes vásárláshoz vagy foglaláshoz kérnék el azokat egy webáruházban. Az internet-hozzáféréssel és bankkártyával is rendelkezők között, ez az arány némileg jobb: ott 12 százalék mondja azt, hogy minden gond nélkül kiadná a vásárláshoz szükséges információkat, 18 százalék pedig talán megtenné ezt.



Azok a bankkártyatulajdonosok, akik elképzelhetőnek tartották az adatok kiadását, beszéltek motivációikról is. 77 százalék mondta azt, hogy csak akkor lennének bátrak, ha tudnák, hogy a bolt rendszere biztonságos. 57 százalék attól teszi függővé a kártyaszámok megadását, hogy mennyire sürgős a vásárlás, míg 55 százalék a kártyán található pénz mennyiségétől függően dönt. Az internethozzáféréssel rendelkezőknek egyébként 12 százaléka fizetett már a weben, derült ki a felmérésből.

A webáruházak összességében az extraszolgáltatások bevezetésével tudják növelni népszerűségüket - állítja az Extreme Digital vezetője. Nagyobb értékű termék vásárlása esetén, jó ha lehet interneten intézni a hitelügyeket is, de az is segíthet, ha a weben megszokott formában - például chat-en - lehet konzultálni a termék értékesítőivel az áru paramétereiről. Nagyon fontos a gyors és megbízható szállítás: az internetes vásárlók ugyanis hátrányban vannak azokhoz képest, akik boltban veszik meg és otthon rögtön ki is próbálhatják például a plazmatévét.

Fontos szerepe van még az árnak is: Várkonyi Balázs szerint míg a nagy áruházláncokban általában a nagyon olcsó, akciós termékek mellett más árufajtáknál megengedhető a magasabb ár is, addig a webáruházban minden termék árát megfelelően alacsony szinten kell tartani, hogy a vásárlók inkább hozzájuk menjenek, mint máshova.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!