Míg az Európai Unió fejlett tagállamaiban a kiskereskedelmi forgalom átlagosan 1,7-1,9 százalékát adták a webáruházak, addig Magyarországon ez az arány csupán 0,8-0,9 százalék volt - közölte nemrég egy sajtótájékoztatón Várkonyi Balázs, a műszaki cikkeket forgalmazó Extreme Digital ügyvezető igazgatója. Bizakodásra csak az adhat okot, hogy adatai szerint a növekedés üteme évről évre még mindig ötven százalék körüli.
Az ügyvezető által közölt felmérés adatai azt is megmutatták, hogy az internetes piactérből élő 1800 vállalkozás közül igazán jól csak a legnagyobbak járnak: a forgalom nyolcan százalékát a 20 legnagyobb üzlet produkálja. Egy másik kimutatás szerint egymilliárd forint feletti árbevétellel a cégek 13 százaléka rendelkezik, ezek az üzletek a teljes webáruház-forgalom 91 százalékát adják.
Ami jelentősen visszafogja a netes boltok népszerűségét, az a vásárlók bizalmatlansága. A Várkonyi Balázs által ismertetett felmérési adatokból kiderül, hogy a lehetséges vásárlók mintegy harminc százaléka attól tart, hogy nem tudja visszavinni a megvásárolt terméket, ha az esetleg hibás.
Bár az internetes fizetés sok esetben kikerülhető, a webes vásárlási hajlandóságról azért sok mindent elmond, hogy a Medián 2400 fős reprezentatív mintán elvégzett felmérése szerint a teljes népességnek csupán az öt százaléka adná meg biztosan a bankkártyájának adatait, tíz százaléka pedig lehetségesnek tartja ezt, ha internetes vásárláshoz vagy foglaláshoz kérnék el azokat egy webáruházban. Az internet-hozzáféréssel és bankkártyával is rendelkezők között, ez az arány némileg jobb: ott 12 százalék mondja azt, hogy minden gond nélkül kiadná a vásárláshoz szükséges információkat, 18 százalék pedig talán megtenné ezt.
Azok a bankkártyatulajdonosok, akik elképzelhetőnek tartották az adatok kiadását, beszéltek motivációikról is. 77 százalék mondta azt, hogy csak akkor lennének bátrak, ha tudnák, hogy a bolt rendszere biztonságos. 57 százalék attól teszi függővé a kártyaszámok megadását, hogy mennyire sürgős a vásárlás, míg 55 százalék a kártyán található pénz mennyiségétől függően dönt. Az internethozzáféréssel rendelkezőknek egyébként 12 százaléka fizetett már a weben, derült ki a felmérésből.
A webáruházak összességében az extraszolgáltatások bevezetésével tudják növelni népszerűségüket - állítja az Extreme Digital vezetője. Nagyobb értékű termék vásárlása esetén, jó ha lehet interneten intézni a hitelügyeket is, de az is segíthet, ha a weben megszokott formában - például chat-en - lehet konzultálni a termék értékesítőivel az áru paramétereiről. Nagyon fontos a gyors és megbízható szállítás: az internetes vásárlók ugyanis hátrányban vannak azokhoz képest, akik boltban veszik meg és otthon rögtön ki is próbálhatják például a plazmatévét.
Fontos szerepe van még az árnak is: Várkonyi Balázs szerint míg a nagy áruházláncokban általában a nagyon olcsó, akciós termékek mellett más árufajtáknál megengedhető a magasabb ár is, addig a webáruházban minden termék árát megfelelően alacsony szinten kell tartani, hogy a vásárlók inkább hozzájuk menjenek, mint máshova.
L. Nagy Gábor