2001. január 19. 11:00

A nagy ígéretek és biztató jóslatok ellenére az európai mobil felhasználók között nem elég népszerű a WAP. A gondok orvoslására a Forrester Reasearch a mobil internet újra pozicionálását, az egyszerű alkalmazások bevezetését és az üzleti felhasználók megnyerését javasolja.

A nagy ígéretek és biztató jóslatok ellenére az európai mobil felhasználók között nem elég népszerű a WAP. A gondok orvoslására a Forrester Reasearch a mobil internet újra pozicionálását, az egyszerű alkalmazások bevezetését és az üzleti felhasználók megnyerését javasolja.


Az egy éve még a mobil internet fantasztikus jövőképét hirdető sajtó manapság meglehetősen csalódottnak tűnik a WAP-pal kapcsolatban. A legtöbb szakértő, köztük a Forrester Research elemzői ennek ellenére úgy gondolják, hogy 2005-re Nyugat-Európában majd a lakosság 54 százaléka használja ezt a szolgáltatást. Ennél lényegesen szerényebbek viszont a tavalyi adatok, melyek mindössze 2,5 millió rendszeres Nyugat-Európai WAP-használóról számolnak be. A WAP lassú térnyerését mutatja, hogy egy felmérés során a leginkább "mobilizált" országok közé tartozó Dániában a WAP létezéséről tudó felhasználók 82 százaléka úgy nyilatkozott, hogy nincs szándékukban használni azt.

Azok a vállalkozó szellemű mobil-tulajdonosok, akik kipróbálták a WAP-ot legtöbbször a fájdalmasan lassú működésre és a szegényes tartalomra panaszkodnak. Ezzel magyarázható a Boston Consulting Group megállapítása is, mely szerint a svéd felhasználók 32 százaléka az első próbálkozás után felhagy a mobil internet használatával. Még ennél is rosszabb helyzetről tudósítanak a német és a francia adatok. Itt a mobil tulajdonosoknak csak 0,5, illetve 1,9 százaléka használja a WAP-ot, holott az erre alkalmas készülékek száma nagyságrendekkel nagyobb.

Egy év távlatából úgy tűnik, hogy a WAP bevezetését elsősorban a téves pozícionálás nehezítette meg. A WAP, mint az internet böngészés mobil alternatívája olyan várakozásokat keltett, melyeknek a lassú működés (kis sávszélesség), a kis kijelző és a kényelmetlen kezelhetőség miatt nem tudott megfelelni.

Bár akadnak pozitív példák, kevés még az olyan szolgáltatás, melyet valóban a WAP sajátosságainak, lehetőségeinek figyelembevételével alakítottak ki. Komoly és jelenleg jórészt még kihasználatlan piacot jelentenek viszont a vállalati mobiltelefon használók. Számukra nagyon fontosak lehetnek az olyan egyszerű alkalmazások, melyek email üzeneteik elolvasását, vagy a vállalati adatbázishoz való hozzáférést teszik lehetővé.

Hogy beválik-e a piackutatók 2005-re szóló jóslata, majd csak 5 év múlva tudjuk meg, sokkal hamarabb kiderül viszont, hogy a WAP első generációjával szerzett kedvezőtlen tapasztalatok mennyire vetik vissza a mobil internet terjedését.

Forrás: Forrester Research, Wall Street Journal