4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az AvtoVAZ de facto csődben van, helyzete csak legalább 50 ezer dolgozó leépítésével oldható meg, s ezért a támogatásához szükséges összeget inkább a terület munkaerő-piacának stabilizálására kell fordítani - ezt az álláspontot fogalmazta meg az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium a Kommerszant című lap csütörtökön közölt értesülése szerint, de a kormány aligha fogadja el az értékelést.

A Kommerszant egy a minisztériumnak a kormányhoz intézett, mintegy két hete elküldött levéléből értesült a tárca álláspontjáról, amelyet csütörtökön az illetékesek megerősítettek. A levélben Andrej Gyementyev miniszter-helyettes Igor Suvalov miniszterelnök-helyettes megbízásából elemzi a Lada személyautókat gyártó AvtoVAZ üzleti tervét és féléves beszámolóját annak kapcsán, hogy a konszern a válság kezdetén kapott kamatmentes 24 milliárd rubeles hitelen felül további 70 milliárdot kért.

Gyementyev szerint a jelenlegi, százezer fő feletti létszámot és évi 660 ezer autó kibocsátásra tervezték, de az AvtoVAZ az év első 9 hónapjában 269.500 kocsit adott el. Ezért a létszám fenntartása visszafordíthatatlan romlásba dönti a konszernt. Az AvtoVAZ korábban bejelentette, hogy közel 30 ezres leépítésre készül, de Suvalov múlt heti látogatásán ezt túlzásnak nevezte, s a konszern arra kényszerült, hogy korábbi álláspontja ellenére 5500 főben jelölje meg a leépítendők létszámát.

Az üzleti tervről Gyemenytev megállapította, hogy az összesen három, azonos kategóriájú típus gyártására épül, s ez önmagában is kockázatos stratégia. Emellett rámutatott, hogy az AvtoVAZ és résztulajdonosa, a francia Renault partnersége nem működik: a Renault nem bocsátja rendelkezésre azokat az új modelleket, amelyek az orosz cég nyereséges működéséhez szükségesek lennének, vagyis nem szándékozik átadni technológiáit.

Végül a miniszter-helyettes rámutatott, hogy az AvtoVAZ adóssága jelenleg 76,3 milliárd rubel - ebből közel 10 milliárddal a beszállítóknak tartozik -, ilyen adósságok átstrukturálása piaci körülmények között nem lehetséges, s azzal zárta értékelését, hogy ezzel mindazok az előfeltételek megvannak, amelyeket a jogszabály a csődhöz megkövetel.

Gyementyev szerint ilyen körülmények között értelmetlen az állami támogatás, továbbá az AvtoVAZ adósságainak tőkésítése is, ezért a költségvetésből a konszern támogatására szánt összeget helyesebb lenne a térség munkaerő-piacának stabilizálására fordítani.

A Kommerszant szerint Gyementyev levele az első hivatalos beismerése annak, hogy a költségvetésből adott támogatás nem menti meg az AvtoVAZ-t, s egyben az orosz konszern és a Renault kapcsolatának eddigi legkritikusabb értékelése. Illeszkedik viszont Vlagyimir Putyin miniszterelnök kijelentéséhez, amely szerint a Renault befolyásoló részvénycsomagja leolvadhat, ha a francia fél nem hajlandó befektetni az AvtoVAZ-ba.

A Kommerszant által megkérdezett szakértők szerint a minisztériumi állásfoglalás fordulatot jelent a válság kezelésének megközelítésében, még akkor is, ha a végső döntést az Igor Suvalov vezette válságellenes bizottság mondja ki, várhatóan november 12-én. A lap szerint feltehetően elutasítja Gyementyev érvelését, egyrészt mivel a hatalmas konszern csődjének története aligha merül feledésbe a két év múlva esedékes választásokig, másrészt mert senki nem tudja, mennyibe kerülhetnek a végkielégítések az AvtoVAZ-nál és a csődje által érintett további cégeknél.

Az ipari és kereskedelmi minisztérium adatai szerint az orosz kormány csak idén 101,9 milliárd rubelt költött az autóipar támogatására: több mint 432 milliárd rubelt különített el az orosz gyárak termékeinek vásárlására, s ezt az év végéig el is költi, közel 30 milliárd rubel értékben vállalt garanciákat, 25 milliárd rubel hitelt nyújtott az AvtoVAZ-nak, és még további összegekkel támogatta az Oroszországban összeszerelt autókra nyújtott vásárlási hiteleket. Közben az Oroszországi Föderációban idén az előző évihez képest 60-70 százalékkal csökkent az eladott autók száma.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!