4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az AvtoVAZ de facto csődben van, helyzete csak legalább 50 ezer dolgozó leépítésével oldható meg, s ezért a támogatásához szükséges összeget inkább a terület munkaerő-piacának stabilizálására kell fordítani - ezt az álláspontot fogalmazta meg az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium a Kommerszant című lap csütörtökön közölt értesülése szerint, de a kormány aligha fogadja el az értékelést.

A Kommerszant egy a minisztériumnak a kormányhoz intézett, mintegy két hete elküldött levéléből értesült a tárca álláspontjáról, amelyet csütörtökön az illetékesek megerősítettek. A levélben Andrej Gyementyev miniszter-helyettes Igor Suvalov miniszterelnök-helyettes megbízásából elemzi a Lada személyautókat gyártó AvtoVAZ üzleti tervét és féléves beszámolóját annak kapcsán, hogy a konszern a válság kezdetén kapott kamatmentes 24 milliárd rubeles hitelen felül további 70 milliárdot kért.

Gyementyev szerint a jelenlegi, százezer fő feletti létszámot és évi 660 ezer autó kibocsátásra tervezték, de az AvtoVAZ az év első 9 hónapjában 269.500 kocsit adott el. Ezért a létszám fenntartása visszafordíthatatlan romlásba dönti a konszernt. Az AvtoVAZ korábban bejelentette, hogy közel 30 ezres leépítésre készül, de Suvalov múlt heti látogatásán ezt túlzásnak nevezte, s a konszern arra kényszerült, hogy korábbi álláspontja ellenére 5500 főben jelölje meg a leépítendők létszámát.

Az üzleti tervről Gyemenytev megállapította, hogy az összesen három, azonos kategóriájú típus gyártására épül, s ez önmagában is kockázatos stratégia. Emellett rámutatott, hogy az AvtoVAZ és résztulajdonosa, a francia Renault partnersége nem működik: a Renault nem bocsátja rendelkezésre azokat az új modelleket, amelyek az orosz cég nyereséges működéséhez szükségesek lennének, vagyis nem szándékozik átadni technológiáit.

Végül a miniszter-helyettes rámutatott, hogy az AvtoVAZ adóssága jelenleg 76,3 milliárd rubel - ebből közel 10 milliárddal a beszállítóknak tartozik -, ilyen adósságok átstrukturálása piaci körülmények között nem lehetséges, s azzal zárta értékelését, hogy ezzel mindazok az előfeltételek megvannak, amelyeket a jogszabály a csődhöz megkövetel.

Gyementyev szerint ilyen körülmények között értelmetlen az állami támogatás, továbbá az AvtoVAZ adósságainak tőkésítése is, ezért a költségvetésből a konszern támogatására szánt összeget helyesebb lenne a térség munkaerő-piacának stabilizálására fordítani.

A Kommerszant szerint Gyementyev levele az első hivatalos beismerése annak, hogy a költségvetésből adott támogatás nem menti meg az AvtoVAZ-t, s egyben az orosz konszern és a Renault kapcsolatának eddigi legkritikusabb értékelése. Illeszkedik viszont Vlagyimir Putyin miniszterelnök kijelentéséhez, amely szerint a Renault befolyásoló részvénycsomagja leolvadhat, ha a francia fél nem hajlandó befektetni az AvtoVAZ-ba.

A Kommerszant által megkérdezett szakértők szerint a minisztériumi állásfoglalás fordulatot jelent a válság kezelésének megközelítésében, még akkor is, ha a végső döntést az Igor Suvalov vezette válságellenes bizottság mondja ki, várhatóan november 12-én. A lap szerint feltehetően elutasítja Gyementyev érvelését, egyrészt mivel a hatalmas konszern csődjének története aligha merül feledésbe a két év múlva esedékes választásokig, másrészt mert senki nem tudja, mennyibe kerülhetnek a végkielégítések az AvtoVAZ-nál és a csődje által érintett további cégeknél.

Az ipari és kereskedelmi minisztérium adatai szerint az orosz kormány csak idén 101,9 milliárd rubelt költött az autóipar támogatására: több mint 432 milliárd rubelt különített el az orosz gyárak termékeinek vásárlására, s ezt az év végéig el is költi, közel 30 milliárd rubel értékben vállalt garanciákat, 25 milliárd rubel hitelt nyújtott az AvtoVAZ-nak, és még további összegekkel támogatta az Oroszországban összeszerelt autókra nyújtott vásárlási hiteleket. Közben az Oroszországi Föderációban idén az előző évihez képest 60-70 százalékkal csökkent az eladott autók száma.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!