Ma már új számítógép vásárlásánál reális alternatívaként merül fel az asztali számítógép helyett a hordozható eszköz. A legalacsonyabb árkategóriájú, jelenleg körülbelül 120 ezer forintba kerülő gépek ugyanis mindent "tudnak", amit egy alapgéptől elvár az ember, ráadásul azokat utazásainkra is magunkkal vihetjük. Egy ideje pedig már a menőbb kávézókban is lemérhető: lassan státusszimbólummá válik a laptop, csakúgy, mint régebben a mobiltelefon.
Folyamatos árcsökkenésTavaly ősszel, iskolakezdés előtt elborították az üzleteket az akciók. Akkor még 160 ezer forint volt a belépőár, mára ez 120 ezerre csökkent. Bár most óriási őszi akciók nincsenek, Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere mégis a piac élénkülésére számít: "Az iskolakezdés minden évben lökést ad a számítógépvásárlásoknak. Tavaly a Sulinet-kedvezmény vége miatt volt nagy az érdeklődés a notebookok és asztali PC-k iránt, most pedig azt látjuk, hogy Sulinet nélkül is jelentősen fejlődik ez a terület" - mondta lapunknak Szánthó Balázs.
Bár a további áresés mértékét nem lehet megjósolni, a szakértő szerint további csökkentés várható a gyártók részéről, amit a vevők is érzékelhetnek majd. Hozzátette: már láthatók is gyakorlatilag 100 ezer forintért kínált készülékek - többek között a MediaMarkt is árusított ilyeneket nemrég.
Pukler Gábor, az Albacomp vezérigazgatója viszont nemrég azt mondta egy sajtótájékoztatón, hogy ezek az akciók csalókák: a készletek nem tartanak ki sokáig, mivel a gyártók legtöbbször marketingcéllal, nagyon kevés gépet adnak olcsóbban. Ez alapján tehát még nem mondhatjuk el, hogy tartósan tovább csökkent volna a hordozható számítógépek ára.
Negyedmillió laptop egy év alatt"Világszerte akkora a kereslet a notebookok iránt, hogy az egyébként nem túl sok gyártó alig bírja a rohamot. Előfordul, hogy egyes alkatrészekből hirtelen hiány alakul ki. Amíg ekkora a kereslet, a gyártók sem viszik le áraikat, ez a piac alaptörvénye" - egészítette ki Pukler Gábor gondolatait az mfor.hu kérdésére Szigetközi Zsolt, az Albacomp marketing igazgatója. Hozzátette ugyanakkor, hogy a piac eléggé kiszámíthatatlan, így bármikor elképzelhetők meglepetések.
Abban mindkét szakértő egyetértett, hogy a magyar laptoppiacban még mindig bőven vannak tartalékok. A tavalyi adatok alapján mintegy 250 ezer noteszgépet adtak el. Az Albacomp becslései szerint az idei év első félévében erre még jött 100-120 ezer gép, tehát most hozzávetőleges adatok szerint 320-350 ezer, másfél éven belül vásárolt laptopot használhatnak a magyar felhasználók. Ez azt jelenti, hogy - a nyugat-európai és amerikai trendeknek megfelelően - a notebook-eladások megelőzték a PC-eladásokat.
Abban is egyetértettek a cégek képviselői, hogy a mobilinternet terjedése újabb lökést adhat a piacnak: Szánthó Balázs szerint például nem véletlen a cég aktuális akciója, amelyben egy mobilcég előfizetésével együtt kínálnak - igaz, nem alacsony árkategóriájú - noteszgépet.
Jönnek a kártyafüggő notebookok
Az Albacomp vezérigazgatója elárulta, hogy két mobilcéggel is tesztelték beépített internetmodemes gépeiket. Ezek alapján elképzelhető, hogy hamarosan a magyar piacon is megjelennek a "kártyafüggő", azaz csak egyetlen szolgáltató internet-előfizetésével használható laptopok.
Pukler Gábor hozzátette: a növekvő forgalomnak köszönhetően már nemcsak a legalacsonyabb árú gépeket keresik a vásárlók, hanem nőtt az érdeklődés a gyorsabb, többféle feladatra alkalmas laptopok iránt is.
Érdekességként megemlítette, hogy a magyar piacon még mindig a 15,4 colos képernyő-átmérőjű gépek a legnépszerűbbek. Emellett a cég sikerrel próbálkozik a kisebb, 12 colos kijelzővel felszerelt gépek árusításával is: ezekből 200 százalékkal több fogyott idén az első félévben, mint tavaly ilyenkor.
L. Nagy GáborMenedzsment Fórum