2001. január 18. 11:00

Európában az internetes hirdetésekből származó árbevétel a tavalyi eredményhez képest idén várhatóan 20 százalékkal esik vissza. Ennek oka elsősorban a dotcom cégek kiadásainak visszafogásában és a hirdetési tarifák csökkenésében keresendő.

Európában az internetes hirdetésekből származó árbevétel a tavalyi eredményhez képest idén várhatóan 20 százalékkal esik vissza. Ennek oka elsősorban a dotcom cégek kiadásainak visszafogásában és a hirdetési tarifák csökkenésében keresendő.

Bár a különböző források más-más számokat emlegetnek, az viszonylag biztonsággal megállapítható, hogy az elmúlt évben Európában 610 millió és 895 millió dollár közötti összeget költöttek internetes hirdetésekre. Ez nagyjából duplája volt a teljes 1999-es on-line hirdetési árbevételnek.

Már most, az év elején megállapítható, hogy ekkora növekedés idén nem várható. Ennek oka elsősorban az induló dotcom cégek takarékosságában keresendő, mivel ők a korábbinál jóval nehezebben jutnak tőkéhez és ezért jelentősen korlátozni kénytelenek kiadásaikat. Ugyanakkor egyre többen vannak, akik megkérdőjelezik az on-line hirdetések - főképp a bannerek - hatékonyságát. Ezek a folyamatok már az elmúlt év végén az on-line hirdetési tarifák 30 százalékos csökkenéséhez vezettek. Az elmúlt hónapok változásainak hatására az IDC 940 millió dollárra módosította az elmúlt októberben közzétett, 2001-re 1,3 milliárd dollár hirdetési árbevételt prognosztizáló szakvéleményét.

Az on-line hirdetésekkel szembeni csalódottság egyik fő oka a bannerek (internetes hirdetési csík) vártnál rosszabb hatékonysága. Az elmúlt években számos kutatás bizonyította, hogy korábban marketing csodafegyvernek hit csíkok legtöbbjét az internetezők észre sem veszik. (A Nielsen/Netratings kutatói egy 1999-es vizsgálatban az átlagos átkattintási arányt 0,6 százaléknak találták) Ennek ellenére még ma is a bannerekből származik az internetes hirdetések összes árbevételének 65 százaléka. Míg azonban a legfejlettebb internetes piacokon, az Egyesült Államokban és a skandináv országokban az egyre nagyobb szerephez jutó internetes szponzoráció, direkt email és fiókkereskedelm (affiliate programs) hatására 50 százalék körüli értékre szorult vissza a banner hirdetések aránya, az internetes kultúrában elmaradottabb Olaszországban és Spanyolországban még mindig a banner a domináns internetes hirdetési forma (85 százalék).

Hazánkban - a Magyar Reklámszövetség Internet Tagozatának adatai szerint - 2000. első felében az on-line hirdetési bevételeknek még 90 százalékát adták a bannerek, míg a második helyen 9 százalékkal a szponzoráció állt.