3p

Európában az internetes hirdetésekből származó árbevétel a tavalyi eredményhez képest idén várhatóan 20 százalékkal esik vissza. Ennek oka elsősorban a dotcom cégek kiadásainak visszafogásában és a hirdetési tarifák csökkenésében keresendő.

Európában az internetes hirdetésekből származó árbevétel a tavalyi eredményhez képest idén várhatóan 20 százalékkal esik vissza. Ennek oka elsősorban a dotcom cégek kiadásainak visszafogásában és a hirdetési tarifák csökkenésében keresendő.

Bár a különböző források más-más számokat emlegetnek, az viszonylag biztonsággal megállapítható, hogy az elmúlt évben Európában 610 millió és 895 millió dollár közötti összeget költöttek internetes hirdetésekre. Ez nagyjából duplája volt a teljes 1999-es on-line hirdetési árbevételnek.

Már most, az év elején megállapítható, hogy ekkora növekedés idén nem várható. Ennek oka elsősorban az induló dotcom cégek takarékosságában keresendő, mivel ők a korábbinál jóval nehezebben jutnak tőkéhez és ezért jelentősen korlátozni kénytelenek kiadásaikat. Ugyanakkor egyre többen vannak, akik megkérdőjelezik az on-line hirdetések - főképp a bannerek - hatékonyságát. Ezek a folyamatok már az elmúlt év végén az on-line hirdetési tarifák 30 százalékos csökkenéséhez vezettek. Az elmúlt hónapok változásainak hatására az IDC 940 millió dollárra módosította az elmúlt októberben közzétett, 2001-re 1,3 milliárd dollár hirdetési árbevételt prognosztizáló szakvéleményét.

Az on-line hirdetésekkel szembeni csalódottság egyik fő oka a bannerek (internetes hirdetési csík) vártnál rosszabb hatékonysága. Az elmúlt években számos kutatás bizonyította, hogy korábban marketing csodafegyvernek hit csíkok legtöbbjét az internetezők észre sem veszik. (A Nielsen/Netratings kutatói egy 1999-es vizsgálatban az átlagos átkattintási arányt 0,6 százaléknak találták) Ennek ellenére még ma is a bannerekből származik az internetes hirdetések összes árbevételének 65 százaléka. Míg azonban a legfejlettebb internetes piacokon, az Egyesült Államokban és a skandináv országokban az egyre nagyobb szerephez jutó internetes szponzoráció, direkt email és fiókkereskedelm (affiliate programs) hatására 50 százalék körüli értékre szorult vissza a banner hirdetések aránya, az internetes kultúrában elmaradottabb Olaszországban és Spanyolországban még mindig a banner a domináns internetes hirdetési forma (85 százalék).

Hazánkban - a Magyar Reklámszövetség Internet Tagozatának adatai szerint - 2000. első felében az on-line hirdetési bevételeknek még 90 százalékát adták a bannerek, míg a második helyen 9 százalékkal a szponzoráció állt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!