A cég beszámolója szerint az eredmény romlását a Praktiker Deutschland új marketing stratégiájától várt fordulat késlekedése, valamint a főbb külföldi piacokon tartósnak bizonyult visszaesés okozta.
A második negyedévben javult kissé a konszern forgalma, a várt fordulat azonban nem következett be. Az idei második negyedévben elért 956,6 millió eurós értékesítési árbevétel 7,9 százalékkal maradt el a 2010 második negyedévi 1.038,9 millió eurótól. Az első negyedévi forgalomcsökkenés 10,9 százalék volt. Az első félévi 1.623,0 millió eurós értékesítési árbevétel 9,2 százalékkal bizonyult kevesebbnek az tavalyinál.
A második negyedév elején a konszern újrapozícionálta a Praktiker márkát Németországban, ennek hatása azonban nem tükröződött vissza az árbevétel növekedésében, mivel az előző évi bázis időszakban értékesítési akciók emelték meg a forgalmat. A Praktiker Deutschland értékesítési árbevétele ezért a második negyedévben 11,2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A Max Bahr márka ugyanakkor stabilan tartotta értékesítési árbevételét. A németországi tevékenység értékesítési árbevétele így 697,4 millió euró lett, 7,8 százalékkal alacsonyabb a 2010 második negyedévinél. Az első félévben a Praktiker németországi tevékenységei után 1.187,3 millió euró értékesítési árbevételre tett szert, 9,5 százalékkal alacsonyabbra az előző évinél.
A nemzetközi üzletág forgalma a második negyedévben is az első negyedévihez hasonló mértékben esett vissza, Romániában és Bulgáriában ismét kétszámjegyű százalékos mértékben. Görögországban viszont a pénzügyi válság elmélyülése ellenére is mérséklődött a csökkenés mértéke az első negyedévihez képest. Lengyelországban forgalom növekedést sikerült elérni, Ukrajnában viszont a deviza árfolyamok kedvezőtlen alakulása szinte teljes egészében felemésztette az első három hónapban megindult pozitív trendet. Magyarországon és Albániában enyhe növekedést sikerült elérni.
Összességében a nemzetközi üzletág értékesítési árbevétele a Praktiker két legfontosabb piacán Görögországban és Romániában elszenvedett visszaesés miatt 8,3 százalékkal 259,2 millió euróra csökkent a második negyedévben. Az első félévben elért 435,8 millió eurós értékesítési árbevétel 8,2 százalékkal marad el a 2010-estől. A forgalom csak Lengyelországban és Ukrajnában emelkedett.
A bruttó haszonkulcs a második negyedévben 1,3 százalékponttal 35,7 százalékra emelkedett a 2010 második negyedévihez képest. Az első félévi 33,7 százalékos bruttó haszonkulcs 1,1 százalékponttal múlja felül az egy évvel korábbit. A haszonkulcs javulása a németországi értékesítési akciók beszüntetésének tulajdonítható.
A második negyedévi üzleti eredményt (EBITDA) jelentős összegű rendkívüli költségek, leírások és tartalékolt összegek terhelték meg. Az egyszeri tételek hatására az üzleti eredmény 72,0 millió euró veszteségbe fordult, ami az első negyedévi üzleti eredménnyel együtt a január-júniusi periódusra 143,5 millió eurós üzleti eredmény szintű veszteségnek felel meg.
A második negyedévet kizárólag a Max Bahr üzletág zárta pozitív, 9,7 millió eurós üzleti eredménnyel. A márka első félévi üzleti eredménye 8,8 millió euró lett.
A Praktiker Deutschland a második negyedévben 47,8 millió euró veszteséget könyvelt üzleti eredmény szinten, az első félévben pedig 97,1 millió euró veszteséget. A németországi tevékenység után az üzleti veszteség a második negyedévben 38,4 millió euró, az első félévben pedig 91,1 millió euró lett. A nemzetközi üzletág a második negyedévet 33,5 millió euró üzleti veszteséggel, az első félévet 52,4 millió euró üzleti veszteséggel zárta.
A "Praktiker 2013" program életbe léptetése 4,9 millió euró költséggel terhelte meg az első negyedév és 22,6 millió euróval a második negyedév mérlegét. Az értékleírások és tartalékolások a második negyedévben összesen 91,0 millió euróra rúgtak.
Egyszeri tételek nélkül a Praktiker minden egyes üzletága pozitív üzleti eredménnyel zárta a második negyedévet, ami konszern szinten 41,7 millió eurónak felel meg, szemben a tavalyi 65,1 millióval. A külföldi tevékenységek 9,5 milliós üzleti eredménye jobb lett az előző évinél, a Max Bahr 17,3 millió eurós üzleti eredménye alig változott, a Praktiker Deutschland 13,6 milliós eredménye pedig lényegesen rosszabb lett az előző évihez képest.
Az egyszeri tételek nélküli második negyedévi eredmény elmaradt a várakozástól, ezért a vállalat vezetése csökkentette éves előrejelzését és arra számít, hogy mind az (egyszeri tételek nélküli) üzleti eredmény, mind az értékesítési árbevétel alacsonyabb lesz a tavalyinál.
MTI