A január-májusi időszakban egy új kocsiért átlagosan 25.740 eurót (6,9 millió forint) kellett fizetni. Ez minden eddiginél több, a tavalyi átlagot pedig 3,3 százalékkal haladja meg - mutatta ki a gyártók listaárai alapján a Duisburg-Essen egyetemen működő autóipari kutatóintézet (CAR).
Ráadásul a kereskedők kevesebb kedvezményt adnak, a várakozási idő pedig egyre hosszabb. Azonnali szállításra már szinte nincs is kocsi, egyes különleges modellekre pedig rekord hosszan, 7,5 hónapig kell várni.
A legtöbbet, 41.065 eurót a Mercedesekért kell fizetni. A Kecskeméten gyárat építő Daimler autói így 7,4 százalékkal drágultak tavalyhoz képest.
Az átlagos eladási ár alapján felállított rangsor végén a Smart áll, a kisautó 11.847 euróba kerül, ami 22 euróval - 0,2 százalékkal - több a tavalyinál.
A legnagyobb mértékben a rangsor utolsó előtti helyén álló Dacia modelljei drágultak. A Renault román érdekeltségének gyártmányai átlagosan 12.121 euróba kerültek a január-májusi időszakban, ami 12,7 százalékkal több a tavalyi átlagnál.
A kutatóintézet 1980 óta vezet statisztikát az újautó-árak németországi alakulásáról. Akkor - mai árakra átszámítva - 8.420 euróba került egy új kocsi. 2000-ben már 20.410 eurót kellett fizetni egy új autóért az időközben újraegyesült Németországban.
A meghatározó tendencia az árak emelkedése. A legnagyobb törést a trendben a 2008-ban elmélyült világgazdasági válság okozott. A krízis hatásainak enyhítését célzó úgynevezett roncsprémium - közpénzből finanszírozott autóvásárlási támogatás - hatására 2009-ben 12 százalékkal - 3 ezer euróval - csökkentek az árak a CAR adatai szerint.
MTI