A tavalyi év utolsó hónapjában nemcsak magához tért, de már szinte robbant az unió autópiaca az ACEA adatai szerint. A decemberi 13,3 százalékos bővülésnél ugyanis 2009 óta, vagyis 4 éve nem volt példa. Ha az országok szerinti lebontást nézzük, kiderült, hogy ehhez nagyban hozzájárult a legnagyobb piacok jelentősebbb növekedése is. A német piac 5,4, a brit 23,8, a francia pedig 9,4 százalékkal bővült 2012 decemberéhez képest. Érdekes egyébként a holland autópiacon bekövetkezett változás. A vizsgált időszakban ugyanis 115 százalékos növekedés történt. Míg 2012 utolsó hónapjában még 18 ezer új autót helyeztek forgalomba, addig tavaly decemberben több mint 39 ezret.
Bár az év utolsó hónapja a legtöbb tagállam esetében növekedést hozott, az amúgy egyik legkisebb piac, a ciprusi 6 százalékkal zsugorodott, de ennél nagyobb, 7,7 százalékos visszaesés történt a finn piacon is. Szintén kevesebb újautót helyeztek forgalomba a svédeknél, luxemburgban és az észteknél is.
2013 nyertese: Észtország
Ha a teljes évi teljesítmény nézzük, akkor viszont Észtország vitte a prímet a maga 12,9 százalékos növekedésével. A legnagyobbakat nézve, a briteknél 10,8 százalékkal került több újautó az utakra, mint 2012-ben, a többi - német, francia, olasz - esetében viszont 5-7 százalékos zsugorodás jellemezte a piacot. Magyarországon az ACEA adatai szerint az újautók piaca 5,8 százalékkal bővült és 56 139 autó került forgalomba 2013-ban.
Európában a Renault-csoport járt a legjobban
Érdemes néhány pillantást vetni az autógyártók tavalyi évi teljesítményére is az öreg kontinensen. Nem kell sokat keresni ugyanis, hogy megtaláljuk a "nyertest", a Renault-csoportot. Tavaly ugyanis sikerült 4,4 százalékkal több autót az utakra dobni, mint 2012-ben. Hasonló mértékű, 4 százalékos növekedésnek örülhet a nagyobb gyártók közül még a Daimler is. A többiek számára viszont a "kínlódás" éve volt a tavalyi, hiszen a Volkswagen, a PSA, a GM, a Ford és a Fiat-csoport járművei közül is egyaránt kevesebb került az utakra, mint egy évvel korábban.
A közkedveltebb - vagyis nagyobb forgalomba helyezési darabszámmal büszkélkedő - márkák közül egyedül a Daimler Mercedese volt az, ami képes volt növekedést elérni. Majdnem 600 ezer új járműt regisztráltak ebből a márkából tavaly. A darabszám alapján nagyjából harmadekkora népszerűséggel büszkélkedő Dacia robbantott még nagyot tavaly, hiszen a forgalomba került 289 ezer autó 23,3 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
mfor.hu