5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miután a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) tegnap éjféli hatállyal felfüggesztette a kilenc napja tartó vasutassztrájkot, ma délutánra az egész országban nagyrészt helyreállhat a vasúti közlekedés. A Volánbusz Zrt. az alapszolgáltatáson túl ma is száz mentesítő távolsági járatot indít a pályaudvarokon feltorlódott tömeg elszállítására.

A MÁV reményei szerint a teljes menetrend 24 órán belül, a december 24-i hajnali üzemkezdetre állhat helyre, de kedd délutánra a belföldi vonatok mintegy nyolcvan százaléka már menetrend szerint tud közlekedni. Kedd reggel mindenhol van vasúti közlekedés, közölte az mfor.hu-val közleményben Kavalecz Imre. Igaz, még ebben az időszakban is számítani kell járatkimaradásokra, késésekre.

Elsőbbség az IC-knek

A MÁV Zrt. sajtófőnöke szerint hétfőről keddre virradó éjszaka a szerelvények többségét arra az állomásra vitték, ahonnan menetrend szerint a reggeli, délelőtti órákban el kell indulniuk. Ezt követően folyamatosan és fokozatosan fog beindulni a forgalom. Először az InterCity járatok, majd a távolsági gyorsvonatok, végül pedig a személyvonatok indulnak el. Az elővárosi közlekedés beindulását már a délelőtti órákban érzékelni lehet majd, tette hozzá Kavalecz Imre, aki egyben azt kéri az utazni szándékozóktól, hogy indulás előtt érdeklődjenek a pályaudvarokon, illetve a MÁV információs vonalán.  

A nemzetközi vonatközlekedés helyreállításához várhatóan némileg hosszabb idő szükséges, mivel a nemzetközi vonalakon futó személyvagonok zömmel külföldön rekedtek; a sztrájk miatt a nemzeti vasúttársaságok nem indították el budapesti járataikat. A nemzetközi járatok érkezését és indulását a délutáni órákra lehet várni, például Münchenből már Magyarországra tart a Kálmán Imre nemzetközi vonat, illetve a Wiener Walzer. A közlekedés helyreállításáról a MÁV értesítette az érintett országok vasúttársaságait a munkabeszüntetés felfüggesztése után, tette hozzá Kavalecz Imre.   

A MÁV Csoport szakembereinek azon is dolgozniuk kell, hogy a sztrájk miatt, a mozdonyoknál és a személykocsiknál szokásos műszaki vizsgálatok is megtörténjenek.

Volán: plusz száz busz

A végül lefújt sztrájk miatt kialakult jelentős forgalomra tekintettel a Volánbusz Zrt. – tegnaphoz hasonlóan – a mai csúcsidőszakban az alapszolgáltatáson túl száz mentesítő távolsági járatot indít, közölte a társaság hétfőn. A cég feloldotta autóbusz-pályaudvarain a kötelező jegyelővételt, így a jegyek a járművezetőknél is megvásárolhatók. A Volánbusz arra kéri utasait, hogy a telefonvonalak túlterheltsége miatt a www.volanbusz.hu honlapon tájékozódjanak a távolsági és nemzetközi járatok közlekedéséről. A nagy forgalomra való tekintettel december 23-ig a belföldi és a nemzetközi pénztárak este nyolc óráig tartanak nyitva.

A Volánbusz közleménye szerint a rendkívüli csúcsidőszakban 160-170 távolsági járat indult naponta, amely kétszerese az alapmenetrendi közlekedésnek. Egyes városokba - például Győrbe, Gyulára, Szegedre - háromszor annyi autóbusz állt az utasok rendelkezésére, mint korábban tervezték. Menetrendi indulásonként az átlagos utasszám mintegy 160 fő volt.

Nem mondanak le a követelésekről

Mint ismert, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) hétfő kora este jelentette be, hogy hétfő éjféltől határozatlan időre felfüggeszti a vasutassztrájkot. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke egyúttal jelezte: a tárgyalásokat folytatni kívánják, nem mondanak le követeléseikről. A szakszervezet ragaszkodik ahhoz, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, valamint hogy a MÁV-társaságokból kiszervezett dolgozók részesüljenek tíz százalékos többlet-bérfejlesztésben. A munkabeszüntetés folytatásáról a sztrájkbizottság dönt, amennyiben "elérkezettnek látja az időt" - fűzte hozzá.

A MÁV-társaságok továbbra is jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények öt százaléka erejéig. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy a MÁV-nak mintegy 20-22 milliárd forintba kerülne a VDSZSZ összes, anyagi vonzatú követelésének kielégítése.

A MÁV Csoport vezetése egyúttal üdvözölte a VDSZSZ hétfő esti döntését, szerintük így a vonatok "legalább az ünnepek idején" szállíthatják az utasokat, akik a karácsony előtti utolsó pillanatokban vasúton is elérhetik úti céljaikat. A MÁV és a VDSZSZ egyeztetése kedden 17 órakor folytatódik.

A VDSZSZ december 14-én – a már év elején elkezdett gördülő sztrájk folytatásaként - hirdetett ismét munkabeszüntetést, amelynek nyomán a vonatközlekedés kilenc napig az egész országban teljesen kiszámíthatatlanná vált. A MÁV szerint az összvasutasság mintegy tíz százaléka csatlakozott a sztrájkhoz, ezzel együtt a vasúti közlekedés sok helyen megbénult. Most vasárnap például csak 1200-1300 vonat közlekedett a 3200 járatból – ráadásul kiszámíthatatlan menetrendben.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!