Burkolt reklám, európai gyakorlat. Galéria az eseményről!
Tarka kép tárul elénk, ha az uniós országok e téren vett gyakorlatát nézzük. Lévai Katalin, az Európai Parlament tagja, az EP Jogi Bizottságának alelnöke és az Emberjogi Bizottságának tagja, a Mecénás Klub egyik alapítója és támogatója európai áttekintésében kiemelte: a mecenatúrával kapcsolatban nincs egységes uniós szabályozás.
Az egyes országok gyakorlatát, jogi szabályozását a helyi tradíciók határozzák meg. Az angolszász kultúra például évszázadok óta szorgalmazza a jótékonykodást, és bátorítja a cégeket, hogy arról számoljanak be a közösségnek. Svédországban liberális a szabályozás: az újságíróra bízzák, hogy eldöntse, megnevezi-e a jótékony szervezetet. Itt egyúttal az ilyen szervezetekről készült etikai kódex és lista segíti a média munkatársait.
Spanyolországban az ugyancsak liberális szabályozás szerint a jótékonykodó cég nevét ki lehet mondani, ha ez dramaturgiailag beleillik a szövegbe; az említésnek ajánlatos semleges környezetben, mértékletesen megjelennie. Lévai Katalin felajánlotta, hogy a következő európai parlamenti plenáris ülésen kérdést tesz fel az Európai Bizottság helyettes elnökének, a kommunikációért is felelős biztosnak, Margot Wallström asszonynak: mit kíván tenni a Bizottság azért, hogy legyen egységes uniós szabályozása a mecenatúra médiában való megjelenésének?
A fogyasztók jogainak dán biztosa a burkolt reklámról |
A burkolt vagy rejtett reklámozás problémája sok helyütt a világban vitatéma. A weben kutatva leltünk rá egy érdekes beszédre, amelyet a fogyasztók jogainak dán biztosa tartott 2001-ben, Ausztráliában egy szakmai konferencián. Ez a burkolt vagy rejtett reklám veszélyeire hívja fel a figyelmet. (Mint a szövegből kiderül: a marketing gyakorlásáról szóló dán törvényben nincs általános rendelkezés a rejtett reklámról.) ... A marketing gyakorlásáról szóló dán törvény nem tartalmaz általános rendelkezést a rejtett reklámról." |
Elismerte: előfordult, hogy döntéseik felemásra sikeredtek, de szerinte "fokozatosan enyhül a szigor". Bencsik a médiahatóság és a műsorszolgáltatók közötti téves kommunikáció következményének tekinti, hogy a műsorszolgáltatók - a büntetéstől tartva - tartózkodnak a társadalmi szerepvállalást gyakorló cégek megjelenítésétől szerkesztett tartalmaikban. Azt sem zárja ki, hogy ennek oka más, mégpedig az, hogy "a televíziók és rádiók szívesen kérnének pénzt egy ilyen közlésért".
Mórocz János elnök zárszavában elmondta: a Mecénás Klub célja, hogy létrejöjjön egy olyan dokumentum, amely választ ad a most még nyitott kérdésekre, és egyben konszenzust teremt az asztalnál ülők körében a társadalmi szerepvállalás megjelenítéséről a médiában.
Menedzsment Fórum