A békés demonstrációt a Zöldkártyások Érdekképviseleti Egyesülete szervezte, de csatlakozott hozzá az Eredetiség Ellenőrzés a Gépjármű Bűnözés Ellen Egyesület is.
A megmozdulás célja, hogy visszavonassák azt a három miniszter által jegyzett, és decemberben megjelent rendeletet, amely összevonja az időszakos műszaki vizsgát a környezetvédelmi felülvizsgálattal. Az új rendszerben a korábban környezetvédelmi felülvizsgálatot végző cégeknek annyi szerep jut, hogy kiállíthatják a zöldkártyát, és ha az autós 30 napon belül jelentkezik műszaki vizsgára, akkor ott nem kell a környezetvédelmi felülvizsgálatot elvégezni, és megfizetni. Ezzel azonban kevés autós él, különösen, ha a vizsgaállomáson a teljes díjat megfizettetik vele - mondta Somogyi Zsolt, a szervező egyesület elnökhelyettese.
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi-, az igazságügyi és rendészeti-, továbbá a környezetvédelmi és vízügyi miniszter által jegyzett rendelet tavaly december 15-én jelent meg, és ez év január 1-jétől egységesítette a műszaki vizsgát, és a környezetvédelmi felülvizsgálatot. Ezt követően a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter egy másik rendeletben szabályozta az összevont felülvizsgálat díjait. A korábbi műszaki vizsga díját egy átlagos zöldkártya díjával emelték, ugyanis ez utóbbi a múlt év végéig a motor minőségétől függött.
Az új rendszerben az a személykocsi üzembentartó, aki visz 30 napnál nem régebbi zöld kártyát, annak a műszaki vizsga 10.490 forintba kerül. Az integrált vizsga díja viszont 16.290 forint. Múlt év végéig csak a műszaki vizsga díja 7.700 forint volt. A hagyományos négyütemű motoros kocsinál a zöldkártya 4.550 forintba került. Ebből az érvényesítő matrica ára, 1.180 forint volt az államé.
A demonstrálók érve az, hogy 2.500 zöldkártyás cég jut csődbe az új rendszerben, és esik el évi 7,5 milliárd forinttól, amely most az integrált műszaki állomásokat gazdagítja. Elismerik, hogy az államnak joga szabályozni a kétféle vizsgálatot, de hiányolják az átmeneti időt. Például amikor 2002-ben az állam új technológiát írt elő a környezetvédelmi felülvizsgálatra, akkor azt csak 2005-től kellett alkalmazni.
Az alelnök úgy vélte, hogy a mostani 2 hét felkészülés helyett legalább 2 évre lett volna szükség. Ha a zöldkártyás cég műszaki vizsgát is végez, akkor ahhoz 4-5 millió forint beruházás szükséges, és akkor még mindig kérdés, hogy a piac elbír-e ennyi társaságot - tette hozzá.
A Kossuth térre érve a zöldkártyások követelését Somogyi Zsolt foglalta össze, kiemelve, hogy hatósági árra hivatkozva az integrált vizsga állomások a 30 napos zöldkártya ellenére újra kifizettetik az autósokkal a környezetvédelmi felülvizsgálat díját.
A petícióban szerepel, hogy a miniszterelnök szólítsa fel lemondásra az integrált vizsgálatot elrendelő rendeletet kiadó három minisztert.
Az eredetiségvizsgálók egyesülete nevében pedig egy tagjuk, Bán Attila olvasta fel a saját petíciójukat. Ennek lényege, hogy az Eclipse Informatikai Rendszerház Zrt. által szállított szoftver nem működik, így növekedni fog az autólopások száma.
A demonstráció végén mindkét egyesület petícióját Kecsmár Ilona, a miniszterelnöki kabinet főosztályvezető-helyettese vette át.
MTI