"A díjemelés mértékét korlátozza az AKA és a magyar állam közötti koncessziós szerződésben található díjképlet, ám a félévente automatikusan emelkedő díj ezt a felső korlátot nem szokta elérni" - tette hozzá. Garai Valéria, az M5-ös autópálya továbbépítésével kapcsolatban elmondta: a társaság fenntartja korábbi elképzelését, és élni szeretne 2003. december 31-én lejáró opciós jogával, a Kiskunfélegyháza-Szeged közötti szakasz továbbépítésére.
Erről várhatóan szeptemberben hoznak döntést, a magyar állammal folyamatban lévő tárgyalások függvényében, amelyben a magyar állam az egységes sztráda matrica M5-ösre történő kiterjesztését, illetve az autópálya minél hamarabbi továbbépítését szeretné elérni.
Az AKA döntése értelmében júliustól a kedvezménnyel nem rendelkező személygépkocsival közlekedőknek például Budapesttől Kecskemétig a mostani 2.220 helyett 2.310 forintot kell fizetni, a fővárostól Kiskunfélegyházáig autózók díja pedig a jelenlegi 3.120-ról 3.250 forintra nő.
A nehézgépjárművek tarifája a főváros és Kecskemét között 6.880-ról 7.160-ra emelkedik, míg a teljes M5-ösön a mostani 9.680 forint helyett 10.070-et kell fizetni majd.
Eközben elkezdődött a fuvarozók tüntetése. A teherfuvarozók azért tiltakoznak, mert az M5-ös autópálya díja már most is elviselhetetlen, és ezt a helyzetet tovább rontja a július elsejétől esedékes 4 százalékos emelés. Sérelmezik azt is, hogy a Budapest és Kecskemét között alternatív útként használt E-75-ös Pest megyei szakaszáról korszerűsítési munkák miatt tiltották ki a 7,5 tonnánál nehezebb járműveket. A fuvarozók várhatóan szerdáig tüntetnek Felsőlajoson, az E75-ös út mentén, ahol így csak egy sávon halad a forgalom.
Díjemelés és tüntetés az M5-ösön
Az M5-ös sztráda díjai átlagosan 4 százalékkal nőnek júliustól 1-től - mondta az Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. szóvivője. A júliusi díjemelésnél is a várható idei infláció mértékét vették alapul - költe Garai Valéria.