Mennyiségben stabil a bolti eladás, értékben pedig nyolc százalék pluszt regisztrált a Nielsen piackutató vállalat 2006 júliusa és 2007 júniusa között, az előző hasonló időszakhoz képest. Így az éves forgalom túllépett a 60 milliárd forinton. A sajt piac korábbi gyors bővülése elsősorban a folyamatosan bővülő diszkont csatornából eredt, itt az eladások továbbra is növekednek - áll a Nielsen közleményében.
Viszont kevesebb sajtot adtak el hipermarketben 2006 júliusa és 2007 júniusa között, mint egy évvel korábban. Ennek egyik fő oka, hogy a legnagyobb bolttípusban a sajt átlagos fogyasztói ára 10 százalékkal emelkedett, egyik évről a másikra. Másik pedig, hogy a választék korábbi, folyamatos bővülése megtorpant.
Általában is elmondható azonban, hogy a szegmensek zömében az átlagos fogyasztói árak 8-12 százalékkal emelkedtek egy év alatt. Például a legkedveltebb, trappista jellegű sajtok kilónkénti 2286 forintos, idén május-júniusi átlagára 9 százalékkal magasabb, mint a tavalyi hasonló időszaké. A szintén jelentős forgalmú reszelhető sajtok 10, az ömlesztettek pedig 8 százalékkal drágultak.
Az árváltozásoknál egyik véglet a lapka sajt, amelynek kilója átlagosan csak 5 százalékkal került többe május-júniusban, mint a múlt évi hasonló periódusban. Másik véglet az úgynevezett rúzsos szegmens, amely viszont 19 százalékkal drágult. (A rúzsos megjelölés egy baktérium színtenyészetre utal, amellyel például a Pálpusztai sajt is készül).
Összességében a sajt értékesítésében a modern bolttípusok kulcsfontosságúak: a négyszáz négyzetméteresnél nagyobb üzletekre jut immár a - mennyiségi -kiskereskedelmi forgalom 77 százaléka; két százalékponttal több, mint az előző évben.