A British Airways az elsők között jelentette be december közepén, hogy utanként 10 fonttal emeli hosszú távú járatain az üzemanyag pótdíjat. Ezzel az emeléssel már 63-108 font közötti összeget tesz ki a felár az út hosszától függően. (Egy font hozzávetőleg 320 forint.) A rövid távú járatokon nem nőtt a felár.
Utoljára két évvel ezelőtt emelte a pótdíjat a brit légitársaság, amikor nagyon megemelkedett az olaj ára, de azóta két ízben is csökkentést hajtott végre.
Változik a helyzet Ázsiában is: emelésről döntött egyebek mellett a Singapore Airlines, a hongkongi Cathay Pacific és a japán Nippon Airlines.
Ezzel azonban az emeléseknek még nemigen lesz vége, hiszen a BA példáját valószínűleg mások is követni fogják. Az ausztrál Quantas is jelezte, hogy emelheti árait és az pótdíjat, figyelve, hogy mit tesznek fő versenytársai. Egyelőre a vezető légi cégek többsége még óvatos, figyelik a piaci fejleményeket. Elemzők szerint azonban az olcsó jegyek időszakának valószínűleg vége.
A diszkont légitársaságok egyelőre nem jelentettek be emelést, az easyJet azonban éppen csütörtökön jelezte, hogy megduplázódhat a vesztesége egyebek mellett az üzemanyagárak emelkedése miatt.
Elemzők emlékeztetnek arra, hogy legfőképpen az üzemanyagköltség tükröződik a jegyárakban: a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség, az IATA adatai szerint a kerozin most nagyjából 20 százalékkal drágább, mint egy évvel ezelőtt, ezért szinte elkerülhetetlen a jegyárak emelkedése.
MTI