A tárgyalások részleteit ismerő, nevének elhallgatását kérő tisztségviselő szerint az orosz partnerekkel szövetkező Magna továbbra is összesen 500 millió eurót ajánl, de a korábbiaktól eltérően most hajlandó a szerződés aláírásakor 350 millió euró készpénzzel megemelni az Opel alaptőkéjét, és ezen felül 150 millió euró kölcsönt adna, Opel-részvényre átváltható kötvények vásárlása formájában.
A Magna korábban csak 100 millió eurót akart közvetlenül befektetni - 50-50 millió eurós részletekben - a csődöt jelentett General Motors amerikai konszern európai leányvállalatába, továbbá 400 millió euró értékű átváltható kötvény megvásárlását ajánlotta fel, a megbeszélések ismerői szerint.
Az osztrák-kanadai cég azt követően javította ajánlatát, hogy az Opel megmentése érdekében hitelgarancia-vállalásra kért, így megkerülhetetlen német kormány kevesellte az ajánlattevők által befektetni tervezett tőkét.
A GM és a német kormány közösen értékeli a Magna és az RHJ - az amerikai Riplewood pénzügyi befektető csoport belga leányvállalata - ajánlatát. A korábbi harmadik pályázó, a kínai BAIC autógyár a múlt héten értésre adta, hogy a továbbiakban nem vesz részt a licitben.
A német kormány a Magnát részesíti előnyben. Német értékelések szerint az osztrák-kanadai cég mellett szól annak intenzív orosz kapcsolata, különös tekintettel arra, hogy a Magna az orosz Sberbankkal és a GAZ autógyárral közösen pályázott. A Magnát pártfogolják a négy németországi Opel-autógyárnak otthont adó tartományok, továbbá az alkalmazottakat tömörítő üzemi tanács is a Magnát kedvelné jobban.
Nyílt titok ugyanakkor, hogy a General Motors az RHJ ajánlatát pártolja. Az RHJ szoros kapcsolatban áll a Riplewood amerikai befektető-társasággal, amely viszont a detroiti anyavállalattal működik együtt. A belga befektető nem csinált titkot abból, hogy a pályázat elnyerése esetén az Opel talpra állítása után azt értékesíteni kívánja, és megfigyelők szerint új tulajdonosként ebben az esetben mindenekelőtt a "régi", azaz a General Motors jöhet szóba.
Ennek ellenére a verseny nyitott, és szakértők annak kimenetelét nem merik megjósolni.
MTI/Menedzsment Fórum