Az engedélyezés szabályozására irányuló ajánlásnak az a célja, hogy ösztönözze a repülőgépeken hozzáférhető mobil szolgáltatások nemzeti engedélyeinek kölcsönös elismerését. Egy másik elfogadott dokumentum, amely bizottsági határozat formáját öltötte, az EU-n belüli használathoz szükséges fedélzeti berendezések műszaki paramétereinek meghatározásáról szól.
E szolgáltatások lehetővé tennék, hogy mind az üzletemberek, mind más utasok saját mobiltelefonjukkal telefonáljanak és váltsanak üzeneteket, miközben repülőgépen utaznak Európa felett.
"Azt várjuk, hogy az üzemeltetők árkínálatukban átláthatók és innovatívak lesznek. A légi járműveken hozzáférhető mobiltelefónia nagy érdeklődésre számot tartó új szolgáltatás lehet azon utazó üzletemberek számára, akiknek helytől, időtől függetlenül elérhetőnek kell lenniük. Ha azonban a szolgáltatás igénybevevői sokkolóan magas telefonszámlákat kapnak kézhez, a szolgáltatás nem fog elterjedni" - hangsúlyozta Viviane Reding, a brüsszeli bizottság információs társadalomért felelős biztosa.
A műszaki és engedélyezési követelmények szerint az utasok telefonjainak egy fedélzeti cellás hálózatra kell csatlakozniuk, amely a földi hálózathoz műholdon keresztül kapcsolódik. A rendszer megakadályozza, hogy a telefonok közvetlenül a földi mobilhálózatokra csatlakozzanak. Ennek révén az átviteli teljesítményszint elég alacsony marad ahhoz, hogy a mobiltelefonok használata ne befolyásolja a légi jármű berendezéseinek működési biztonságát.
A légi járműveken hozzáférhető mobil hírközlési szolgáltatásokat néhány országban - így Franciaországban és Ausztráliában - már tesztelték, és ennek nyomán számos távközlési szolgáltató és légitársaság tervezi a szolgáltatás beindítását még ebben az évben.