Vezetői szinten stratégia irányelveket kell adni az e-business projektek időzítésére, folyamat, szervezet és kultúra váltási hatások menedzselésére, a vállalati jövőkép szervezeten belüli kommunikációjára és az érdekében történő mozgósítására
A technológia rendkívül gyors fejlődését sokan fenyegetettségként élik meg. Stratégia szintű kérdés, hogy a vállalatok a kezdeményező, innovatív piaci szerepet vállalnak fel, vagy a kivárás, kései alkalmazás mellett döntenek.
A hagyományos vállalatok nagy inerciája kontra Internet sebesség dilemma kifejezetten nem virtuális: időbe telik a vállalti folyamtok átalakítása a belső és piaci tehetetlenség miatt. A szervezeti kultúra, a változásokkal szembeni attitűd legalább annyira meghatározó eleme a sikeres e-business alkalmazásoknak, mint a technológiák, beszerzési, termelés és elosztási rendszerek átalakítása, az e-businessre való informatikai felkészülés. A technológiai fejlődés nem minden, ugyan lehetővé teszi a hálózati gazdaság nyújtotta lehetőségek kihasználását, de a szervezeti és menedzsment tényezők döntik el, hogy végső soron sikeres átállást tudhat-e maga mögött egy vállalat.
A gondolatmenetet folytatva természetes megoldásként kínálkozik, az e-business moduláris bevezetése és kiterjesztése. A pénzügyi, beszerzési, ügyfélkapcsolati rendszerek, stb. területén önálló, skálázható és a mi a legfontosabb a későbbiekben integrálható megoldások ismertek. A "nem lemaradni de ugyanakkor ott lenni" követelmény a lépésről lépésre megvalósítás stratégiával kezelhető és lehetőséget biztosít, hogy a szervezet tanuljon, és tapasztalatokat gyűjtsön.
Összefoglalás
Reméljük sikerült érvekkel és példákkal alátámasztani, hogy a környezet - stratégia - e-megoldások - sikertényezők gondolatmenet és üzleti logika nemcsak az "öreg" gazdaságban igaz, hanem az informatikával átszőtt új is csak így tud működni.
"Az internet mindent megváltoztat csak az alapvető üzleti elveket nem", mondta a szakma egy jeles képviselője a dotkom bukás után; az e-business eddigi története alátámasztja, hogy ezen a területen sincsenek csodák sem az üzleti sikereket illetően, sem az üzleti modellek logikájában.
Nem gondoljuk, hogy külön-külön ismeretlen, fel nem tárt összefüggéseket vázoltunk volna fel. Fontosnak tartjuk azonban azt, hogy a magyarországi e-business elterjedésének az akadályai közül kezdjünk el foglalkozni a nem technikai és infrastrukturális tényezőkkel is, mint például a vezetői hozzáállás és látókör fejlesztésével. Ennek a lényege pedig az, hogy a vezetők saját pályájukon találkozzanak az e-világgal, saját rendszereiken és nyelvezetükön keresztül értelmezzék azt.
E-business sikertényezők Magyarországon: Tanulságok és üzenetek
Érdemes összefoglalni azokat a tanulságokat és üzeneteket, amelyek a hazai üzleti és gazdasági környezetből vezethetők le. Alapul a hazai üzleti élet néhány meghatározó egyéniségével készített interjút vettük illetve kiegészítettük ezeket saját megfigyeléseinkkel.