Az ESP modell alkalmazása a vásárló szempontjából nem jár semmiféle látható változással. A kereskedő teljesen megőrzi ellenőrzését a vásárlás folyamata felett (ügyfélkezelés, bevásárló lista, marketing, a megrendelések teljesítése).Ugyanakkor a felszín mögött zajló technikai folyamatokat az ESP ellenőrzi. Többek között ő felelős fizetés feldolgozásáért, az adó kalkulációért, az e-mailek visszaigazolásáért, az adatok titkosításáért stb.
Az ESP biztosítja az on-line csatorna menedzseléséhez szükséges eszközöket, szolgáltatásokat (kerekedés-szervezés, a bolt vevőoldali menedzselése, teljesítés, ügyfélszolgálat) Mindebben az ESP igen nagy rugalmasságot, számos alternatívát biztosít.
A rendszer természetesen megfelelő, valós időben generált jelentésekkel biztosítja, hogy a vállalkozás vezetői mindenkor tisztában lehessenek pénzügyi helyzetükkel, elemezhessék a vevők viselkedését.
Az ESP modell egyik legnagyobb előnye, hogy a számos kereskedővel való együttműködés során felgyülemlett tapasztalataikat megosztják ügyfeleikkel. Az e-kereskedések ennek köszönhetően elkerülik azt a kockázatot, hogy ismételten feltalálják a melegvizet.
Az ESP szolgáltatók szerződésben garantálják a rendszer megbízhatóságát. Ugyancsak ők biztosítják a rendszeres fejlesztést-frissítést, megszabadítva ezzel az ügyfeleket számos kényelmetlen (és költséges) tennivalótól.
Az itt felsorolt előnyök ellenére csak lassan, óvatosan terjednek az ESP szolgáltatások. A Gartner Dataquest felmérése szerint a kereskedőkben még a külső web design szolgáltatások igénybevételére a legnagyobb a hajlandóság (50 százalék), míg a hálózat menedzselését és az integrációt csak 12 százalékuk engedné át külső vállalkozásoknak.
E-kereskedelem: a következő generáció
Az e-kerekedések kialakítása és üzemeltetése során olyan problémák merülnek fel, melyek kezelése nélkül nem lehetséges e vállalatok gazdaságok működtetése. Az elektronikus kereskedelem új modellje ezekre a problémákra kínál új megoldást.