Hogyan takarítsunk meg néhány millió USD-t egy év alatt, avagy az IBM és az e-learning
Az IBM mintegy 30.000 középvezetőjének képzése igen fontos a vállalat sikere szempontjából, igy évről évre jelentős összegeket fordított erre a célra. Az e-learning bevezetése ebbe a képzési folyamatba rendkívül gyümölcsöző lépésnek bizonyult: "Ötször annyi képzést tudunk nyújtani az e-learning révén, ráadásul mindezt az eddigi költségek harmadáért" - nyilatkozta Nancy Lewis, az IBM képzésért felelős vezetője.
Az IBM első vonalbeli vezetőinek képzésében így az e-learning az általános vezetői tréning elválaszthatatlan része (a program első hat hónapja szinte teljesen online bonyolódik.)
Lássuk, hogy a cégnél újonnan kinevezett menedzser mint vesz részt ebben a programban: A négyrészes program első részét résztvevők 24 fős csoportokban kezdik. A képzéshez szükséges minden anyag a vállalati intraneten található, így mindenki a saját időbeosztásának megfelelően haladhat. Ebben a fázisban a fő cél, hogy alapvető információkat sajátítsanak el a résztvevők, tudatosuljon bennük, hogy mit jelent az IBM-nél vezetőnek lenni.
A második lépésben interaktív szituációkkal, szimulált "szerepjátékokkal" találják magukat szemben a résztvevők. Mindeközben tapasztaltabb kollegáik segítik őket a megoldásban, természetesen online. Ezek a szituációk az üzleti tárgyalásoktól kezdve a munkatársak készségfejlesztéséig számos területet fognak át.
A csoport igazi együttműködése a harmadik fázisban veszi kezdetét: egy-egy csoport itt különféle feladatokat kap, amiket a résztevőknek együtt kell megoldaniuk. A résztvevők még itt sem találkoznak fizikailag, hanem egy online környezetben - amit a képzés után sem szívesen hagynak el, éppen a tapasztalatcsere lehetősége miatt - kommunikálnak.
A negyedik lépcsőben végre fizikailag is kezet rázhatnak az újdonsült kollégák, akik már mintegy fél éve közösen "képződnek." Ez az a rész, ami leginkább hasonlít a hagyományos képzéshez, azzal a különbséggel, hogy itt nincsenek előadások. Minden, amit hagyományosan előadások, szemináriumok formájában adtak át, az előző három online modulban foglal helyet, az egyes részek elsajátításának értékelésével együtt. Ezen az egy hetes képzésen a csapatmunkára, különféle feladatok közös megoldására helyeződik a hangsúly.
Az IBM-nél a képzés így nem tökéletesen online - mint ahogy valószínűleg soha, sehol nem is lesz teljesen az - hanem egy jó kombinációja a hagyományos képzésnek, valamint az e-learning-nak.
Ezzel a rendszerrel - amellett, hogy sokkal több tudást képesek így átadni - az IBM a bevezetés évében több milló USD-t takarított meg csak a képzésen, míg - ahogy említik - a rendszer kialakítása "gyakorlatilag nem került semmibe"
További e-learning-gel kapcsolatos információk a Humántréner oldalain