Az európaiak tartanak attól, hogy 2008-ban csökkenni fog a gazdasági teljesítmény. Csak 28 százalék vélekedett úgy, hogy a gazdaság erősödni fog, míg 41 százalék szerint visszaesés lesz, így a vásárlási kedvet visszafogja a korlátozott vásárlóerő: a válaszadók 53 százaléka gondolja úgy, hogy kevesebbet fog tudni költeni.
Az egészséges gazdaságok arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy többet költsenek a karácsonyi szezonban, de ennek az ellenkezője is igaz. A pozitív gazdasági környezettel rendelkező országokban a fogyasztók még növelni is fogják a karácsonyi költekezést. A vizsgált húsz országból tízben nyilatkoztak úgy a fogyasztók, hogy az előző évhez képest többet fognak vásárolni.
A többi tíz európai országban - amelyek legtöbbje gazdasági nehézségekkel küzd, és alacsonyabb a növekedési üteme - a fogyasztók költése az előző évhez képest -3,6 százalék és +1,4 százalék között fog szóródni, áll a társaság közleményében.
Az áremelkedések hatása a karácsonyi bevásárlásra
Bizonyos globális tényezők minden országot érintenek: az energiaárak (olaj) emelkedése, a nyersanyaghiány és az élelmiszerárak várható növekedése. A már érzékelhető vagy még csak várható áremelkedések jelentős mértékben befolyásolják a vásárlási szándékokat. A fogyasztók hajlamosak kevesebbet költeni a növekvő élelmiszer- (a válaszadók 54 százaléka) és energiaárak (34 százalék), illetve az alacsonyabb jövedelmek (44 százalék) miatt.
Az ilyen helyzetek kezelése és a családi költségvetés egyensúlyának fenntartása érdekében a fogyasztóknak idén karácsonykor az élelmiszerek, és az ajándékok között kell választaniuk, mivel mindkettőt nem engedhetik meg maguknak.
"Elgondolkodtató, hogy a fogyasztók nyersanyag-hiánnyal és esetleges áremelkedésekkel kapcsolatos várakozásai mennyire túlzóak. Kijelenthetjük, hogy a fenti tényezők egyértelműen befolyásolni fogják számos termék árát, ám nem olyan mértékben, ahogy azt a válaszadók elképzelik. A fogyasztóknak alaposabban kellene tájékozódniuk" – közölte Gilles Goldenberg, a Deloitte Európai Fogyasztói ágazat munkacsoportjának vezető partnere.
A fogyasztók aggódnak a minőség és a kockázatok miatt
Az import játékokkal kapcsolatban a válaszadók 52 százaléka kifejezetten érzékeny a termékek gyenge minőségére. A válaszadók mindössze 20 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem foglalkoztatja ez a kérdés. Ezt még érdekesebb megvilágításba helyezi az a tény, hogy a fogyasztók 66 százaléka hajlandó többet fizetni egy ajándékért, amennyiben az megfelelő körülmények között készült.
"A vásárlók egyre kevésbé hajlandóak nem etikus körülmények között gyártott játékokat vásárolni, és egyre igényesebbek a minőségre. Az idén kifejezetten azt javasoljuk a kiskereskedőknek és az importőröknek, hogy nagyon világosan és egyértelműen mutassák be az általuk alkalmazott minőségbiztosítási eljárásokat. Ezen kívül a kiskereskedőknek célszerű a polcokon is utalni a minőségbiztosításra, és kiemelni, ha egy termék Európában készült" - mondta el Goldenberg.
Az Internet és az új médiumok hatásai a vásárlási szokásokra
Az Internet - amely a múltban elsősorban a termékek promócióját vagy az azokkal kapcsolatos tájékoztatást szolgálta az üzletekben történő értékesítés előtt - mára önmaga is igen fontos forgalmazási csatornává vált: a negyedik helyet foglalja el az EMEA régióban. Az interneten vásárolt legnagyobb ajándékcsoportok közé tartoznak a könyvek (48 százalék), zenék/CD-k (37 százalék) és videók/DVD-k (29 százalék).
Az új médiumok elterjedése a karácsonyi ajándékvásárlásokban, illetve a kommunikációs és disztribúciós csatornák széttöredezettsége miatt a fogyasztói ágazatban tevékenykedő cégeknek újra kell gondolniuk a hirdetési felületeik összetételét.