4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A karácsonyi szezon mindig kiváló lehetőség a vásárlók véleményének, hozzáállásának és szokásainak a vizsgálatára az egész EMEA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) régióban. A Deloitte felmérése rámutat a fogyasztási szokásokat befolyásoló kulturális különbségekre, valamint az egységesebb képet mutató európai fogyasztókat befolyásoló tényezőkre.

Az európaiak tartanak attól, hogy 2008-ban csökkenni fog a gazdasági teljesítmény. Csak 28 százalék vélekedett úgy, hogy a gazdaság erősödni fog, míg 41 százalék szerint visszaesés lesz, így a vásárlási kedvet visszafogja a korlátozott vásárlóerő: a válaszadók 53 százaléka gondolja úgy, hogy kevesebbet fog tudni költeni.

Az egészséges gazdaságok arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy többet költsenek a karácsonyi szezonban, de ennek az ellenkezője is igaz. A pozitív gazdasági környezettel rendelkező országokban a fogyasztók még növelni is fogják a karácsonyi költekezést. A vizsgált húsz országból tízben nyilatkoztak úgy a fogyasztók, hogy az előző évhez képest többet fognak vásárolni.

A többi tíz európai országban - amelyek legtöbbje gazdasági nehézségekkel küzd, és alacsonyabb a növekedési üteme - a fogyasztók költése az előző évhez képest -3,6 százalék és +1,4 százalék között fog szóródni, áll a társaság közleményében.

Az áremelkedések hatása a karácsonyi bevásárlásra

Bizonyos globális tényezők minden országot érintenek: az energiaárak (olaj) emelkedése, a nyersanyaghiány és az élelmiszerárak várható növekedése. A már érzékelhető vagy még csak várható áremelkedések jelentős mértékben befolyásolják a vásárlási szándékokat. A fogyasztók hajlamosak kevesebbet költeni a növekvő élelmiszer- (a válaszadók 54 százaléka) és energiaárak (34 százalék), illetve az alacsonyabb jövedelmek (44 százalék) miatt.

Az ilyen helyzetek kezelése és a családi költségvetés egyensúlyának fenntartása érdekében a fogyasztóknak idén karácsonykor az élelmiszerek, és az ajándékok között kell választaniuk, mivel mindkettőt nem engedhetik meg maguknak.

"Elgondolkodtató, hogy a fogyasztók nyersanyag-hiánnyal és esetleges áremelkedésekkel kapcsolatos várakozásai mennyire túlzóak. Kijelenthetjük, hogy a fenti tényezők egyértelműen befolyásolni fogják számos termék árát, ám nem olyan mértékben, ahogy azt a válaszadók elképzelik. A fogyasztóknak alaposabban kellene tájékozódniuk" – közölte Gilles Goldenberg, a Deloitte Európai Fogyasztói ágazat munkacsoportjának vezető partnere.

A fogyasztók aggódnak a minőség és a kockázatok miatt

Az import játékokkal kapcsolatban a válaszadók 52 százaléka kifejezetten érzékeny a termékek gyenge minőségére. A válaszadók mindössze 20 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem foglalkoztatja ez a kérdés. Ezt még érdekesebb megvilágításba helyezi az a tény, hogy a fogyasztók 66 százaléka hajlandó többet fizetni egy ajándékért, amennyiben az megfelelő körülmények között készült.

"A vásárlók egyre kevésbé hajlandóak nem etikus körülmények között gyártott játékokat vásárolni, és egyre igényesebbek a minőségre. Az idén kifejezetten azt javasoljuk a kiskereskedőknek és az importőröknek, hogy nagyon világosan és egyértelműen mutassák be az általuk alkalmazott minőségbiztosítási eljárásokat. Ezen kívül a kiskereskedőknek célszerű a polcokon is utalni a minőségbiztosításra, és kiemelni, ha egy termék Európában készült" - mondta el Goldenberg.

Az Internet és az új médiumok hatásai a vásárlási szokásokra

Az Internet - amely a múltban elsősorban a termékek promócióját vagy az azokkal kapcsolatos tájékoztatást szolgálta az üzletekben történő értékesítés előtt - mára önmaga is igen fontos forgalmazási csatornává vált: a negyedik helyet foglalja el az EMEA régióban. Az interneten vásárolt legnagyobb ajándékcsoportok közé tartoznak a könyvek (48 százalék), zenék/CD-k (37 százalék) és videók/DVD-k (29 százalék).

Az új médiumok elterjedése a karácsonyi ajándékvásárlásokban, illetve a kommunikációs és disztribúciós csatornák széttöredezettsége miatt a fogyasztói ágazatban tevékenykedő cégeknek újra kell gondolniuk a hirdetési felületeik összetételét.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!