3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Noha időnként még mindig vannak olyan hangok, amelyek az életszínvonal emelkedését kétségbe vonják, a belső fogyasztás bővülése ezt mutatja. Ennek fontos egyik szegmense az új autók értékesítésének felfutása, melyben Európa erősebb feléhez tartoztunk 2015-ben.

Pénteken tette közzé a tavalyi európai autópiaci statisztikáit az ACEA, amelyből az látható, hogy a magyar piac biztatóan bővült. A növekedés üteme ugyan a leggyorsabbakétól némileg elmaradt, viszont mind az európai átlagot, mind a régiós országok közül a lengyeleket és a szlovákokat is megelőztük.

A 2008-as válság kirobbanásakor még 158 ezer új autót értékesítettek a hazai piacon, ezt követően azonban drasztikus összeomlás jött, és a legsötétebb időszakban ennek alig több mint a harmadát adták el. Az utóbbi időszakban viszont konszolidálódott a piac, és lassú kilábalást figyelhettünk meg. Tavaly pedig újra lendületet vett az új autók értékesítése. A növekedés hátterében számos ok közrejátszott, így a gazdasági bizonytalanságok csökkenése, a folytatódó növekedés, de minden bizonnyal a jegybanki Növekedési Hitelprogram is. Összességében ugyanakkor a magyar piac igen biztató képet mutatott, annak ellenére is, hogy más statisztikák szerint a magánvásárlók aránya hagy még kívánni valót maga után.

A magyar piacon a 2014-es 67 ezres darabszámhoz képest tavaly már 77 ezer jármű talált gazdára. Ebből decemberben 7094 új autót jegyeztek fel a statisztikát összeállítók. Érdekesség, hogy decemberben az éves átlagot meghaladó volt a bővülés, hiszen 2014 utolsó hónapjához képest ezerrel több autón adtak túl a kereskedők, ez pedig 17 százalékot közelítő növekedés volt.

A magyar autópiac az ACEA statisztikái szerint 14,4 százalékkal bővül év/év alapon tavaly. Ezzel kényelmesen meghaladtuk a 9,3 százalékos uniós átlagot. A régióból hasonló mértékben bővült a román (15,7%) piac, míg a cseh (20%) a legjobbak között volt. A magyar új autó értékesítés bővülése meghaladta a régióból Szlovákia (7,9%) és Lengyelország (8,3%) növekedését, a közösség nagy piacait, mint amilyen a német, a francia vagy a brit pedig "leköröztük".

Ami az egyes márkákat illeti, a 17,3 százalékos bővülésével a Daimler volt a legerősebb a nagyok között, ami egyrészt a Mercedesek iránti növekvő keresletnek, másrést a Smartok „robbanásának (71 százalékos növekedést mért az ACEA). Érdekesség, hogy a Smart óriási növekedését a Jeep modellek felül tudták múlni (+122%), ugyanakkor ebben szerepet játszott a korábbi alacsony bázis, hiszen egy évvel korábban 38 ezer autót adtak el, míg 2015-ben ezer új jármű talált gazdára.

A kecskeméti Mercedes-gyár büszkesége

A kisebb csoportok közül a Jaguar-Land Rover csoport vitte a prímet, ők 25 százalékkal bővültek, úgy hogy a Land Rover 21, míg a Jaguar eladásai 40 százalékkal nőttek.

A tavalyi botrány ellenére is a Volkswagen-csoport tagjai (3,377 millió darabbal) voltak a legsikeresebbek az európai piacon, az egyes márkákat tekintve maga a VW 1,65 milliós eladással büszkélkedhetett, ami 6 százalék feletti bővülés volt. A VW-csoport tagjai közül is egy luxusmárka, a Porsche értékesítése (+25%) növekedett a legjobban.

Ezeket a modelleket kínálja a Volkswagen

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!