2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Lassan haladnak a reformok a MÁV-nál: a vasút önálló személyszállító cégének megalakítása akár egy évet is késhet. Az újabb csúszás mögött a közszolgáltatási szerződés- és a pénz hiánya áll.

Elméletileg július elsejéig kellene életre hívnia a MÁV-nak saját Személyszállító Vasúti Szolgáltató (Szevasz) Zrt.-jét, a cégalapítás azonban - úgy tűnik - kétszeri halasztás után ismét késni fog. Eredetileg januári indulást terveztek, majd áprilisit. Ha a harmadik határidőre, a nyár közepére sem áll fel az új szervezet, a társaságot ősszel valószínűleg már nem hozzák létre. Így a személyszállítás legközelebb 2008 januárjában, a pályavasúttal együtt válhat önállóvá, írja a Népszabadság.

A kormány 111,6 milliárd forintot ígért 2007-re a MÁV-nak, tőkehelyzete rendezéséhez. Ebből a napokban 47 milliárd forintot kaphat meg a 2006-ot 86 milliárd forintos veszteséggel záró vasút, húszmilliárd forintos jegyzett tőkéjének emeléséhez. A pénz fennmaradó részéhez aztán már csak a nyár végétől, három részletben jut hozzá: augusztusban 22, októberben 20, és decemberben 22,6 milliárd forintot utalnak át a számlájára.

Problémát jelent, hogy az állami milliárdok azt nem fedezik, hogy a MÁV feltőkésítse megalakítandó személyszállító cégét, miközben a Szevasznak az induláshoz húszmilliárd forint friss tőkére lenne szüksége. A cégalapítás elhúzódásának másik oka lehet, hogy az évente 180 milliárd forintba kerülő személyszállítás a Szevasz feltőkésítésétől függetlenül veszteséges lesz. A korábbi számítások szerint hiánya az idén akár 43 milliárd forint, 2008-ban ötven, 2009-ben hatvanmilliárd forint is lehet. Ezt is a vasút menetrendjét megrendelő államnak kellene állnia, amire az idén elvben meg is lenne a pénz, a személyszállító cég működésének gazdasági feltételeit megteremtő közszolgáltatási szerződés aláírása azonban továbbra is várat magára, számol be a Népszabadság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!