3p

Bár csak július 11-én derül ki, melyik ország nyeri a pénteken kezdődő foci vb-t, az már szinte biztos, hogy a FIFA-nak ismét több milliárd dolláros profitot hoz majd a rendezvény. Jól járnak a szponzorok és az üzleti partnerek is, a szurkolóknak azonban igencsak a zsebükbe kell nyúlniuk, ha a helyszínen akarják biztatni nemzeti tizenegyüket. Mfor.hu háttér.

Előreláthatólag több mint hárommilliárd dollár nyereséggel zárja majd a nemzetközi labdarúgó-szövetség (FIFA) a dél-afrikai foci vb-t, állítja a Die Zeit című német lap. Ez azt jelenti, hogy 2006-hoz képest tovább nőtt a világ egyik legnagyobb médiaeseményének számító torna profittermelő képessége - a négy évvel ezelőtt, Németországban rendezett vb-n ugyanis "mindössze" 2,2 milliárd dollárt keresett a szövetség.

Az újság szerint a FIFA mellett a legnagyobb nyertesek a szponzorok és az üzleti partnerek lesznek, akiknek érdekeit körömszakadtáig védi a labdarúgó-szövetség - sok esetben a szurkolókkal és a helyi kis cégekkel szemben.

Kiszorítják a helyi árusokat

Jellemző példa, hogy a labddarúgó-szövetség teljes egészében megtiltotta az utcai árusítást az eseményen - ezzel több tízezer helybeli kereskedőt fosztott meg attól, hogy maguk is profitáljanak a vb-ből. (Más kérdés, hogy a dél-afrikai árusok valószínűleg a tiltás ellenére is megtalálják a módját annak, hogy lerohanják portékáikkal a szurkolókat - a szerk.)    

A (hivatalos) árusítás a szervezet partnereinek a privilégiuma marad, amelyek valószínűleg busás haszonnal zárják majd a rendezvényt. Az ajándéktárgyakat, zászlókat, mezeket, sapkákat ugyanis nagyrészt ázsiai üzemekben készítik el nyomott áron, majd méregdrágán kínálják őket a mérkőzések helyszínein.

Blatter (jobbra): vb a kiváltságosoknak    

Reményeik szerint fizetőképes keresletből nem lesz hiány - azon szurkolók többsége, akiknek sikerül eljutni a távoli országba, ugyanis a pénzesebb rétegből kerül ki. Ezt próbálta - meglehetősen gátlástalanul - kihasználni a FIFA egyik partnere, a gazdag szurkolók és vállalatok elhelyezését szervező Match Hospitality nevű konzorcium is, amely blokkolta a szálláskapacitások egyharmadát, és - a Die Zeit szerint - egyes esetekben ezer százalékos felárral értékesítette a hotelszobákat.

55 euró helyett 538 euró

Végül nem kis részben az ő ügyködésének köszönhetően szabadultak el az árak a dél-afrikai országban: a vb ideje alatt például 538 euróért lehet kibérelni egy négyszemélyes szafari-sátrat a Kruger Nemzeti Parkban - "normál" időben csak tizedennyit, 55 eurót kell érte adni.  

A konzorcium akciója végül visszafelé sült el, mivel ilyen árak mellett az érdeklődés elmaradt a várttól, így márciusban csaknem félmillió férőhelyet visszaadott a számára fenntartott csomagból. Jellemző adat, hogy a szállodák foglaltsági mutatója a vb kezdete előtt pár nappal is alig éri el a negyven százalékot.  (Igaz, a szegény, de fanatikus szurkolók azért feltalálják magukat: hatvan, hazájában huligánként elkönyvelt argentin drukker például egy pretoriai iskolában, diákszálláson fészkelte be magát - a szerk.)

Családban marad 

Igencsak rossz mellékízt ad a történteknek, hogy a Match Hospitality négy tulajdonosának egyikét, a Svájcban bejegyzett Infront Sports & Media AG-t egy Philippe Blatter nevezetű úriember vezeti - ő nem más, mint a FIFA elnökének, Joseph Blatternak az unokaöccse.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!