Előreláthatólag több mint hárommilliárd dollár nyereséggel zárja majd a nemzetközi labdarúgó-szövetség (FIFA) a dél-afrikai foci vb-t, állítja a Die Zeit című német lap. Ez azt jelenti, hogy 2006-hoz képest tovább nőtt a világ egyik legnagyobb médiaeseményének számító torna profittermelő képessége - a négy évvel ezelőtt, Németországban rendezett vb-n ugyanis "mindössze" 2,2 milliárd dollárt keresett a szövetség.
Az újság szerint a FIFA mellett a legnagyobb nyertesek a szponzorok és az üzleti partnerek lesznek, akiknek érdekeit körömszakadtáig védi a labdarúgó-szövetség - sok esetben a szurkolókkal és a helyi kis cégekkel szemben.
Kiszorítják a helyi árusokat
Jellemző példa, hogy a labddarúgó-szövetség teljes egészében megtiltotta az utcai árusítást az eseményen - ezzel több tízezer helybeli kereskedőt fosztott meg attól, hogy maguk is profitáljanak a vb-ből. (Más kérdés, hogy a dél-afrikai árusok valószínűleg a tiltás ellenére is megtalálják a módját annak, hogy lerohanják portékáikkal a szurkolókat - a szerk.)
A (hivatalos) árusítás a szervezet partnereinek a privilégiuma marad, amelyek valószínűleg busás haszonnal zárják majd a rendezvényt. Az ajándéktárgyakat, zászlókat, mezeket, sapkákat ugyanis nagyrészt ázsiai üzemekben készítik el nyomott áron, majd méregdrágán kínálják őket a mérkőzések helyszínein.
Reményeik szerint fizetőképes keresletből nem lesz hiány - azon szurkolók többsége, akiknek sikerül eljutni a távoli országba, ugyanis a pénzesebb rétegből kerül ki. Ezt próbálta - meglehetősen gátlástalanul - kihasználni a FIFA egyik partnere, a gazdag szurkolók és vállalatok elhelyezését szervező Match Hospitality nevű konzorcium is, amely blokkolta a szálláskapacitások egyharmadát, és - a Die Zeit szerint - egyes esetekben ezer százalékos felárral értékesítette a hotelszobákat.
55 euró helyett 538 euró
Végül nem kis részben az ő ügyködésének köszönhetően szabadultak el az árak a dél-afrikai országban: a vb ideje alatt például 538 euróért lehet kibérelni egy négyszemélyes szafari-sátrat a Kruger Nemzeti Parkban - "normál" időben csak tizedennyit, 55 eurót kell érte adni.
A konzorcium akciója végül visszafelé sült el, mivel ilyen árak mellett az érdeklődés elmaradt a várttól, így márciusban csaknem félmillió férőhelyet visszaadott a számára fenntartott csomagból. Jellemző adat, hogy a szállodák foglaltsági mutatója a vb kezdete előtt pár nappal is alig éri el a negyven százalékot. (Igaz, a szegény, de fanatikus szurkolók azért feltalálják magukat: hatvan, hazájában huligánként elkönyvelt argentin drukker például egy pretoriai iskolában, diákszálláson fészkelte be magát - a szerk.)
Családban marad
Igencsak rossz mellékízt ad a történteknek, hogy a Match Hospitality négy tulajdonosának egyikét, a Svájcban bejegyzett Infront Sports & Media AG-t egy Philippe Blatter nevezetű úriember vezeti - ő nem más, mint a FIFA elnökének, Joseph Blatternak az unokaöccse.
Menedzsment Fórum