A világon egyedülálló elektromos hajtáslánccal szerelt autóbuszok fejlesztését, gyártását tervezi az Inter Tan-Ker Zrt. Debrecenben, amelyhez tíz év alatt tízmilliárd forintos beruházást hajt végre. Erről szándéknyilatkozatot írt alá Kósa Lajos (Fidesz) polgármester és Kossa György vezérigazgató szerdán, a cívis városban.
A debreceni autóbuszos tömegközlekedést a DKV Debreceni Közlekedési Zrt.-vel közös konzorciumban végző Inter Tan-Ker az elmúlt években olyan elektromos hajtásláncot - motort, akkumulátort és elektromos vezérlőegységeket - fejlesztett ki, amelyet a következő generációs elektromos közösségi közlekedés alkalmazni fog - mondta Kossa György. Szavai szerint az első elektromos midibuszok már októberben megjelennek Debrecen utcáin, de két év múlva már helyben is gyártják őket - tette hozzá.
Ismertetése szerint addig különböző hazai helyszíneken több száz, különböző karosszériával szerelt elektromos meghajtású busz is elkészülhet a hazai mellett külföldi megrendelésre.
Debreceni gyártócsarnokukat a Határ úti ipari parkban, öt hektáros területen építik fel, s a buszgyártás első ütemében 100-150 munkahelyet teremtenek, amit a megrendelések növekedésével folyamatosan növelnek.
Kossa György elmondta azt is, hogy az új típusú buszok 20-25-30 százalékkal kerülhetnek többe, mint a hagyományos autóbuszok, de élettartamuk lényegesen - 50-100 százalékkal - hosszabb, és káros anyagot nem bocsátanak ki.
Az MTI érdeklődésére hozzátette: a lítium ion akkumulátorral szerelt buszok egy töltéssel 60-100 kilométert tudnak megtenni, ami azt jelenti, hogy a városi tömegközlekedésben egy üzemidőt ki tudnak tölteni.
Kósa Lajos, Debrecen polgármestere hangoztatta: Debrecen örömmel vesz részt olyan törekvésekben, amelyek a magyarországi buszgyártás fellendítését szolgálják. A mostani megállapodással olyan beruházás kezdődik és olyan együttműködés, amelynek eredményeként Debrecen fontos helyszíne lesz a jövőben a magyar járműiparnak, buszgyártásnak - tette hozzá a polgármester.