3p

A Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén levette napirendjéről a taxitarifák módosítására készült javaslatot, így az utasoknak egyelőre mégsem kell drasztikus áremeléssel szembesülniük. A taxisok érdekképviseleti szerve politikai döntést emleget, és a sztrájk lehetőségét sem tartja kizártnak. Mfor.hu háttér.

Hét éve változatlan a plafon (Mfor-montázs)

A tarifák maximumának módosításáról szóló javaslatot - egy tartózkodás mellett - Devánszkiné Molnár Katalin MSZP-s képviselő indítványára vette le a közgyűlés a napirendről. A politikus a lépést azzal indokolta, hogy további egyeztetésekre, valamint az adatok pontosítására van szükség ez ügyben.

Ötven-száz százalékkal emelnének

Mint ismert, a Fővárosi Közgyűlés még 1998-ban alkotta meg azt a rendeletet, amely maximum árakat állapított meg a budapesti taxik szolgáltatásainak. A plafont 2000-ben módosították, azóta viszont nem nyúltak hozzá. Az újbóli emelést végül a taxisok kezdeményezték, amely nyomán a főpolgármesteri hivatal szakemberei elkészítették a módosításról szóló közgyűlési előterjesztést.

A javaslat szerint a taxizás normál alapdíjának maximuma decembertől 300-ról 600 forintra, a kilométerdíj 240-ről 360 forintra, a várakozási díj pedig a percenkénti 60-ról 90 forintra növekedhetne. Sipeki József, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) taxis tagozatának vezetője szerint az új maximális tarifák adta lehetőségekkel leginkább az alapdíjakat tekintve élnének a társaságok, a másik két kategóriában valószínűleg nem kerülne sor drasztikus emelésre.

A kérdés napirendre vételét egyébként a fővárosi közgyűlés gazdasági bizottsága sem támogatta. Hutiray Gyula (Fidesz) indoklása szerint az anyag "előkészítetlen, közgazdaságilag értelmezhetetlen", márpedig a fővárosi önkormányzat által gyakorolt árhatósági jogkör "ennél nagyobb komolyságot kívánna".

A BKIK taxis tagozatának vezetője jogtalannak tartja ezeket a vádakat. Mint az mfor.hu-nak elmondta: az emelés mértéke indokolt, azt a KSH éves inflációs adatai alapján számolták ki. Ráadásul figyelembe kell venni azt is, hogy 2000 óta jelentős mértékben emelkedtek az  üzemanyag- és a személygépkocsi árak, valamint az adók is. Úgy véli, a közgyűlés visszatáncolása mögött nem gazdasági vagy szakmai, hanem politikai indokok (mint például az áremelés bejelentésével együtt járó népszerűségvesztés) húzódnak meg.

A sztrájk sem kizárt

A taxisok a mielőbbi megoldás érdekében további tárgyalásokat kezdeményeznek a közgyűlés Gazdasági Bizottságával. "Ha nem látunk hajlandóságot a megegyezésre és minden kapu bezárul előttünk, akkor végső eszközként a sztrájk lehetőségét sem zárjuk ki" – figyelmeztetett Sipeki József.

Amennyiben a kérdést a közgyűlés napirendre tűzte és elfogadta volna, akkor az új tarifák december elsejétől léptek volna hatályba. Ez a határidő már biztosan csúszik, az egyelőre kérdéses, mennyivel.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!