3p

A Vodafone egyiptomi leánycége hétfőn megállapodást ír alá arról, hogy 3,34 milliárd egyiptomi fontért (579,1 millió dollár) harmadik generációs mobilkoncessziót vásárol Egyiptomban. Az egyiptomi távközlési felügyelet közleménye szerint a brit óriáscég a megállapodás alapján a 15 éves koncesszióért a teljes éves bevételének 2,4 százalékát is befizeti az államnak. Elemzők szerint a cégnek szüksége van a terjeszkedésre, különben lemarad.

Fejleszteni kellene

Egyiptomban két mobilszolgáltató működik, az egyik a Vodafone Egypt. Elemzők szerint a cég 3G ügylete, bár kissé költséges, szükséges a Vodafone tevékenységének kiterjesztéséhez az egyiptomi mobilpiacon, valamint később a szélessávú internetszolgáltatás bevezetését is megalapozza.

A Vodafone korábban bejelentette, hogy elsősorban a fejlődő piacokon kíván terjeszkedni. A terjeszkedés azonban nem zökkenőmentes: a Vodafone új riválissal kénytelen szembenézni például az India negyedik mobilszolgáltatójaként számon tartott Hutchinson Essarért vívott küzdelmében. Az ellenfél az eddigi kisebbségi tulajdonos Essar nevű indiai vállalat.

Válságjelenségek

Az utóbbi időben egyébként is úgy tűnik, hogy a cég bajban van: a világ legnagyobb mobilszolgáltatója 4,548 milliárd fontos veszteséget jelentett adózás után az üzleti éve szeptemberrel zárult első feléről, az egy évvel korábbi, 2,629 milliárd fontos adózott eredmény helyett.

A folytatódó visszaesést a német és az olasz részlegek újabb, 8,1 milliárd fontos értékleírásával magyarázták. Enélkül és más egyszeri tételek nélkül az adózott eredmény 6,3 százalékkal 3,441 milliárd fontra nőtt volna, de a cég legutóbbi beszámolója szerint a fejlett piacokon tapasztalható erős verseny és az európai felügyeleti-árszabályozó hatóságok szigora is közrejátszott a visszaesésben.

Miközben az összetett európai távközlési szolgáltatókat a mobilrészlegeik támogatják a vezetékes bevételük visszaesése közepette - amit a mobil- és főleg az alternatív szolgáltatók növekvő konkurenciája okoz -, a Vodafone-nál egyelőre fordítottnak tűnik a helyzet: éppen az egyoldalú mobilérdekeltség válik a növekedés fékjévé, főleg az érett piacokon való nagy jelenlét miatt.

A befektetők régebb óta megkérdőjelezik a Vodafone növekedési lehetőségeit, az erős versennyel terhelt piacok viszonylag gyenge hozama miatt, és mert a cég a csaknem kizárólagos mobilszolgáltatásával lemarad a legújabb fejleményekről: számos versenytársa már egyesített mobil-, vezetékes, internet- és tévés multimédia szolgáltatásokkal igyekszik teret nyerni.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!