3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Elmarasztaltak 11 jelenlegi és volt vasúti vezetőt a MÁV-nál a fuvardíj-kedvezmények szabályosságáról indított vizsgálattal összefüggésben - tájékoztott közleményében a vasúttársaság.

Az Igazgatóság a 2000-2002 között a pályaépítési és felújítási beruházásoknál alkalmazott fuvardíjkedvezményekről megállapította: azzal, hogy egyes külső beszállítóknak nem kellett fuvardíjat fizetniük, a vezérigazgatói utasítások figyelmen kívül hagyásával az érintett vezetők - különböző mértékben -megszegték munkaköri kötelezettségüket. A kárfelelősségi elévülés alapján vizsgált három év során a MÁV-nak mintegy 1 milliárd forint kára keletkezett. Az átlátható gazdálkodás megvalósítását célul kitűző MÁV büntető feljelentést tesz.

Az átalakuló vasúttársaság, annak érdekében, hogy megfeleljen az önmaga és az adófizetők által is elvárt átlátható gazdálkodás követelményének, mindent megtesz, hogy megszüntesse a társaságnál korábban meglévő gazdálkodási anomáliákat. Annak ellenére, hogy a fuvardíjkedvezmények ügye 1994-től datálódik, az ezt lehetővé tevő szabályok hatályon kívül helyezésére csak 2001-ben történt kezdeményezés. A tevékenység változatlan folytatására 2003-ban a belső ellenőrzés vizsgálata derített fényt, melynek végérvényesen csak az új vezetés radikális fellépése vetett véget.

A MÁV Rt.-nél 1994-ben életbe lépett utasítás szerint a társaság saját pályaépítő illetve karbantartó beruházásaihoz kapcsolódó fuvaroknál a MÁV fuvardíjat nem számított fel, a saját tulajdonában lévő leányvállalatoknak. 1996-ban egy újabb utasítás megváltoztatta ezt a gyakorlatot: ekkortól az árufuvarozási szakigazgatóság által megállapított tarifát kellett figyelembe venni. 2000-től a pályaépítő tevékenységet folytató leányvállalatokat privatizálták, a korábbi utasítás hatályon kívül helyezéséről azonban nem történt intézkedés, így az érintett területek a régi gyakorlatot továbbra is alkalmazták. Emiatt a fuvardíjak tekintetében tényleges veszteséget szenvedett el a MÁV. 2001 októberében egy belső ellenőrzési vizsgálatot követően ezért elrendelésre került az 1994-es utasítás hatályon kívül helyezése, és az általános tarifa alkalmazása. Ennek ellenére a korábbi utasítás továbbra sem került hatályon kívül helyezésre, mindössze az ingyenes fuvarozás lehetősége került elrendelésre a kedvezményes díjtétel alkalmazása helyett.

Csak a belső ellenőrzés újabb vizsgálata alapján, 2003 márciusában történt intézkedés a kedvezményes rendszer megszüntetésére. A MÁV új vezetése ezt követően teljes átvilágítást rendelt el. Pályáztatás útján került kiválasztásra az a nemzetközi független könyvvizsgáló cég, mely a MÁV által elszenvedett közel 1 milliárd forintos kárértéket megállapító vizsgálatot lefolytatta. Ennek alapján a MÁV Rt. büntető feljelentést tesz ismeretlen tettes ellen különösen nagy kárt okozó hanyag kezelés bűncselekménye miatt. Az Igazgatóság mai rendelkezése alapján az ügyben bizonyíthatóan érintett régi és jelenlegi vezetőkkel szemben munkajogi szankciókat - elsősorban vagyoni kártérítést, illetve egy esetben rendkívüli felmondást - alkalmaznak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!