A Használtautó.hu januárban megjelent felmerésében kimutatta, hogy 2012-ben 3,6 százalékkal növekedett a használtautó-piac, ugyanakkor három egymást követő negyedévben bővülést tudott elérni. A legutóbbi felmérés szerint viszont 2013 első negyedévében egy drasztikus és váratlan visszaesés következett. A 8 százalékos zuhanás azt mutatja, hogy a tavalyi enyhe növekedési tendencia mit sem ért, és a piac továbbra is válságban van.
A gyenge forint akadályozza az importot
„Az adatok is azt támasztják alá, hogy a piacon egyre nyomasztóbb az újautó-utánpótlás hiánya – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. – A magánszemélyek újautó-vásárlásának elmaradása után immár a használtautó-piacot eddig életben tartó flottacserék időpontja is egyre inkább kitolódik. A belső kínálat hiányát ellensúlyozó használtautó-import (2012-ben az importált használt személyautók száma az előző évi 31-ről közel 54 ezerre nőtt - 74 százalék plusz-) további felfutását pedig az euró árfolyamának tartósan 300 forint feletti szintje akadályozza."
A Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének januári évértékelője szerint a tavalyi 74 százalékos importnövekedés nem jó előjel. Az MGE szerint a jelentősen növekvő használtautó-import szerkezete igen kedvezőtlen irányt vett. 2008 és 2012 között az 1-5 éves korú használtautók aránya 76 százalékról 25 százalékra esett vissza, miközben a 11-15 éves autók aránya 5 százalékról 34 százalékra, a 15 évnél idősebb autók aránya pedig 3 százalékról 21 százalékra emelkedett.
Ez a folyamat tehát 2013 első negyedévében mérséklődött, de még Magyarország így is jó uton halad, hogy "roncstemetővé" váljon.
Egyre öregebb, egyre olcsóbb
A Használtautó.hu szerint miközben csaknem három éven keresztül 1,6 millió forint közelében stabilizálódott a kínálati átlagár, ez az érték az elmúlt negyedévben jóval másfél millió forint alá esett. Ennek oka egyértelműen a kínált autók átlagéletkorának folyamatos emelkedése: míg két éve csupán 55,6 százalékot tett ki a kilenc éves, vagy annál idősebb autók aránya, ma már a kínálatnak csaknem a kétharmada (65,3 százalék) ebbe a korosztályba tartozik.
A tartósan gyengélkedő forint az elmúlt három hónapban megakasztotta a használtautó-import hosszú idő óta töretlen növekedését is: a behozott autók száma 4,6 százalékkal maradt alatta az előző negyedév hasonló értékének.
Szemes Árpád 2013-ra nézve közölte, hogy a közeljövőben nem számíthatunk a piac fellendülésére. Hozzátette: "Alapvető változást a gazdasági környezet általános élénkülése hozhatna, ami az újautó-vásárlások számának növekedése révén a használtautó-kereskedelmet is aktivizálhatná. Egyelőre azonban az újautó-eladások száma az első három hónapban tíz százalékkal múlta alul a tavalyi, szintén gyengének számító szintet. Mindez egy tartósan 300 forint felett maradó euró-árfolyammal kombinálva igen borús képet vetít előre az év egészére is.”
Biztató előjelek is vannak
Az MGE a Datahouse adataira hivatkozva közölte, hogy márciusban végre élénkülést mutat az újautók piaca. 2012 év eleji magas forgalomba helyezések miatt - a drasztikusan lecsökkent regisztrációs adó okán - nagyon gyenge adatokat közölt a Datahouse az idei év elejére. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének közleménye szerint a 2013 márciusi 5066 darabos forgalomba helyezési szám azt jelzi, hogy a tavalyi adócsökkentés hatása mérséklődött.
Az MGE szerint a márciusi adat azt is mutatja, hogy a 2013 második felére korábban prognosztizált kismértékű növekedés meg fog valósulni. Amennyiben ez megvalósul, akkor a 2013 második negyedéves használtautó-piaci adatok is kedvezőbbek lehetnek az első negyedévinél.
Barnác Tamás
mfor.hu