Táblázat a Magyarországon működő szolgáltató központokról!
A legnagyobb költséget a szolgáltató központok esetében a humánerőforrás jelenti: az ezután fizetendő terhek Magyarországon a megszorítások miatt jelentősen megugrottak. A Citibank vezetője szerint azonban a működés hatékonyságát az adó- és járulékemelések nem veszélyeztetik.
A befektetésösztönzéssel foglalkozó ITDH sem érzékelte eddig, hogy az intézkedések miatt csökkent volna az érdeklődés hazánk iránt. "Kérdések természetesen felmerülnek, de a projektek száma egyelőre nem esett vissza" - mondta az mfor.hu-nak Németh Katalin, az ITDH tudásalapú iparágakért felelős osztályvezetője.
Hat-nyolc céggel tárgyalnak
Az utóbbi időben egyre több szolgáltató központ települt Magyarországra és a már jelenlévő egységek is folyamatosan bővítenek. A Budapest Bank például a 2006. év végi 130 főhöz képest 3 év alatt 500-ra növelné a létszámot békéscsabai egységében, miközben az IBM 250 fővel ezresre emelné a foglalkoztatottak számát a világ 44 országát kiszolgáló bázisán.
A legnagyobb ilyen jellegű beruházás az utóbbi években kétségtelenül a 2009-re 450 fősre tervezett Morgan Stanley centrum, míg a foglalkoztatottak számának tekintetében az ITD jelenlegi információi szerint az EDS, az Exxon Mobil, a GE, az IBM és a Sykes vezet.
"Újabb szolgáltató központok létesítésével kapcsolatban hat-nyolc céggel folytatunk tárgyalásokat, egy-két esetben napokon belül döntés születhet" - közölte Németh Katalin. A partnerek kilétével kapcsolatban azért olyan nagy a titoktartás, mert a centrumok keletre települése miatt - nem törvényszerűen, de jellemzően - az anyaországban leépítenek, ez pedig érzékeny kérdés.
A befektetők számára Németh Katalin tapasztalatai szerint a megfelelő szintű nyelvtudás az egyik legfontosabb szempont, a gazdasági stabilitás és infrastruktúra-ellátottság mellett. (A cégek nagy arányban alkalmaznak épp a nyelvtudás miatt friss diplomásokat.) A pénzügyi, számviteli vagy IT-feladatok teljesítéséhez szükséges speciális tudást pedig cégen belül szerzik meg a kiválasztott dolgozók.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum