3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Elsősorban a oneworld légi szövetségi tagságnak köszönhetően az egy évvel korábbit és a versenytársakét is jóval meghaladó ütemben bővült a Malév utasszáma, ezen belül is az üzleti utasszáma, és bár a légitársaság veszteséggel zárja az évet az üzemi szintű eredmény negyven százalékkal jobb lesz a tavalyinál.

Leonov Péter, a Malév vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a légitársaság szervezeti átalakítása, a kereskedelmi terület megerősítése, valamint a költségcsökkentési lépéseknek köszönhetően jövőre várhatóan már 1,5 milliárd forint körülire csökken az üzemi szintű veszteség.

Ismertette, hogy az idén októberben az utasok száma 8,5 százalékkal, novemberben pedig 16,3 százalékkal bővült, ezen belül a business utasoké 18, illetve 14 százalékkal nőtt. A helykihasználtsági mutató, a load faktor novemberben 8,6 százalékponttal volt magasabb mint egy éve.

A oneworld tagságnak köszönhetően jóllehet a közeljövőben is számolnak az utasok számának további bővülésével, de a hosszú távú fejlődés biztosítása érdekében a Malévnek új piacok, elsősorban az orosz piac felé kell nyitnia Leonov Péter szerint. "Ez első lépésként a moszkvai járatok frekvencianövelését jelenti és nem elsősorban új desztinációkat" - mondta, hozzátéve, hogy ennek a lehetőségét is vizsgálják, ám előbb a cég gazdasági helyzetét kell stabilizálni.

A flotta modernizálása is jót tesz

A költségek csökkentéséhez a flottaátalakítás is hozzájárul. Bár a vevőjelölt nevét Leonov Péter nem árulta el, ám jó esélyt látott arra, hogy a négy Bombardier repülőgépet hamarosan eladja a cég, így a nyári menetrendet már ezek nélkül állítják össze. A kieső gépeket a meglévők átcsoportosításával helyettesítik az első időkben, majd, ha szükséges, 1-2 gépet lízingelnek.

A Malév Fokker gépei Leonov Péter szerint legalább 2010-ig közlekednek, és ezt követően elképzelhető, hogy a helyüket Szuhoj típusú repülők foglalják el.

A flottaátalakítás keretében dönteni kell a hosszú távú Boeing-gépek sorsáról is, mivel a jelenlegi megoldás nem tekinthető véglegesnek. A Malév jelenleg a téli menetrendben szünetelteti New York-i és torontói járatait, hosszú távra csak Bangkokba repül. Az egyik szélestörzsű Boeing gépet bérbe adták egy omani légitársaságnak személyzettel együtt, ami mintegy ötszázmillió forintos plusz bevételt jelent a légitársaságnak.

Leonov Péter hangsúlyozta, hogy a Malév középtávú, hatékonyságnövelő programjának már mutatkoznak kedvező jelei. Példaként említette, hogy 2006-hoz képest a meghozott intézkedéseknek köszönhetően az idén kétmilliárd forinttal növekednek a bevételek és 1,3 milliárddal csökkennek a kiadások. Jövőre - ugyancsak 2006-hoz képest - már nyolcmilliárd forintos bevételi többlet várható és hétmilliárd forinttal csökkenhetnek a kiadások.

Elkerülhetetlen a leépítés 

A reMAke-nek nevezett hatékonyságnövelő program elkerülhetetlen eleme a létszámcsökkentés - ismerte el Leonov Péter, ez azonban, mint mondta egyetlen területen sem éri el a kilenc százalékos mértéket, és lesznek olyan területek is, ahol a létszám nem csökken. A létszám-optimalizálás mintegy kilencszázmillió forintos egyszeri kiadással jár és évente 1,2 milliárd forintos költségmegtakarítást eredményez. A költségcsökkentő tényezők közé sorolta még a vezérigazgató a külképviseletek racionalizálását, a vezetői juttatások visszafogását, illetve azt, hogy egy nagy légügyi biztosítóval szerződve, mintegy négyszázmillió forinttal tudta csökkenteni a légitársaság a biztosítási kiadásait.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!