3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az üzletekben az áfaemelés miatt kissé kaotikusak az árak. Ennek oka, hogy a kereskedelmi egységek eltérően érvényesítették az intézkedést, több cikknél pedig csak külön ajánlással lehet eldönteni, mekkora is az adótartalom, írja a Napi Gazdaság.

Csak július végére lesz "rend" a kiskereskedelmi árrendszerben, most ugyanis a láncok egyenként vizsgálják felül az egyes termékkategóriák árazását, illetve azt, hogy az áfaemelést követő árváltozások hogyan hatottak a kategóriákon belüli termékek forgalmára. A termékek forgalmához szorosan igazodó árszinteket az borította meg, hogy a legtöbb kereskedelmi egység egy az egyben vezette át az áfanövekedést az árakba. Arra nem volt idő, hogy mérlegeljenek: mely terméknél mekkora áfahatást érdemes áthárítani. Hackl Mónika, a Tesco Global Áruházak Zrt. szóvivője a Napinak elmondta, az áruházlánc nagyságrendileg nagyjából egyszázaléknyi áfaterhet nyelt le, a többit a termékek túlnyomó többségében megjelenítették a fogyasztói áremelkedés. Kiemelte, azoknál a termékeknél nem alkalmazták a teljes áremelést, ahol előre tudható volt, hogy az árnövekedés jelentősen visszaveti a termék forgalmát. Ott sem alkalmazták teljes egészében az árnövekedést, ahol nagy a forgási sebesség. A cég most vizsgálja felül az egyes termékek árképzését.

A CBA Kereskedelmi Kft. más oldalról közelítette meg az áfaemelést. Fodor Attila, a cég szóvivője elmondta, hogy az alapvető élelmiszerek esetében (amelyek nem kerültek bele a kedvezményes áfakörbe) igyekeztek megtartani az árakat és más kevésbé árérzékeny termékeknél jobban növelni. Fodor szerint a piacon egyelőre némi káosz mutatkozik, ugyanis az átárazás önmagában is komoly bonyodalmakat okozott, amit csak tetézett, hogy sok beszállító a mai napig nem tudja, a termékére milyen áfatartalmat számoljon. Leginkább a süteményeknél nagy a tanácstalanság, de a pékárunál is több ízben előfordult, hogy külön ajánlást kellett kérni a hivatalos szervektől. (Egy-egy terméknél az dönti el az áfaszintet, hogy az összetevőiben milyen arányt képviselnek az alapélelmiszerek.)

A CBA szerint akik most nem hárították át az áfahatást, azoknak legalább két hónap múlva meg kell tenniük az áremelést, már csak azért is, mert hamarosan kezdődnek az új ártárgyalások a beszállítókkal, akik biztosra vehető, hogy további átadásiár-emeléseket szeretnének elérni.
Egy héttel az áfaváltozást követően nehéz lenne megbecsülni, hogy általában mekkora áremelést hajtottak végre a kereskedelemben - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Statisztikai adatok még nincsenek, ráadásul az eltelt idő is olyan kevés, hogy a saját tapasztalatokra sem szabad hagyatkozni. Magyarul: igaza van annak is, aki úgy látja, hogy az áfaemelést teljes egészében áthárították a kereskedők, és annak is, aki szerint egyes termékeknél nagyobb, másoknál kisebb mértékben nyúltak hozzá az árakhoz. Egy biztosnak látszik - tette hozzá Vámos -, mindenhol növekedtek az árak. Sajnos politikai és nem szakmai döntés született, hogy mely termékek kerüljenek a kedvezményes áfakörbe, így történhetett meg, hogy például a liszt, az olaj, a zsír, a tészta, a cukor vagy a rizs kimaradt, de például a pattogatott kukorica belekerült, írja a Napi.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!