2010. május 28. 02:04

Havonta összesen több mint 30 millió levél érkezik a magyar háztartásokba, igaz ezek közel kétharmadát a számlalevelek adták, további 15 százalékát a hivatalos levelek, 6 százalékát pedig a címzett reklámlevelek, derül ki egy most közzétett felmérésből.

A Magyar Posta havonta átlagosan nyolc darab címzett levelet kézbesíti a hazai háztartásokba, míg azok 7 százaléka kap minden hónapban csomagot. Egyetlen olyan postaláda sincs, amelybe a postások ne dobnának havi rendszerességgel szórólapot, vagy más reklámújságot – derült ki többek között a Magyar Posta megbízásából az Ipsos Zrt. által készített piackutatásból.

A közlemény szerint havonta összesen több mint 30 millió levél érkezik a magyar háztartásokba. A kutatás alapján elmondható, hogy a legalsó vagyoni harmadba tartozó háztartásokhoz az átlagosnál kevesebb címzett levél érkezik, míg a magasabb életszínvonalon élő családok az átlagosnál több levelet kapnak. 2008-hoz képest csak a viszonylag módos háztartások címzett levélforgalma növekedett.

A címzett küldemények túlnyomó többségét (63 százalékát) a számlalevelek adták, további 15 százalékát a hivatalos levelek, 6 százalékát pedig a címzett reklámlevelek. Az elmúlt húsz év technikai fejlődése jelentősen megváltoztatta a magánszemélyek egymás közti kommunikációjának gyakorlatát, ami azt eredményezte, hogy a teljes levélforgalomban a magánlevelek és üdvözlőlapok aránya mindössze 5-9 százalékos volt tavaly. A magyar háztartásokhoz érkező címzett küldemények döntő többsége (88 százaléka) sima, közönséges levél, a leggyakoribb értéknövelt szolgáltatások közé az ajánlott és a tértivevényes különszolgáltatások tartoznak.

Az Ipsos felmérése szerint a háztartások 7 százaléka kap havonta csomagot, ezek döntő többsége 2 kilogramm alatti kiscsomag, jellemzően könyv. A csomagok 89 százalékát háznál vették át, többségük megrendelésre érkezett, amelyek közel feléért csekkel, negyedükért utánvétellel fizettek a címzettek.

Az elmúlt évben átlagosan 32 darab szórólapot, hirdetési újságot kaptak a magyar háztartások, ami 10 százalékos növekedés a korábbi évhez képest. A címezetlen küldemények több mint fele áruházak, áruházláncok szóróanyaga volt. A legtöbb reklámkiadvány a megyeszékhelyeken élők postaládájába érkezett, míg a fővárosiak többsége nem közvetlenül a levélszekrényébe, hanem a lépcsőházba kihelyezett gyűjtőbe kapta az effajta küldeményeket. A községekben élőket viszont az átlagosnál kevésbé intenzíven árasztották el szórólapokkal és más címezetlen küldeményekkel.

Menedzsment Fórum