A sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatás mértékéről sincs megegyezés, így egyelőre bizonytalan, lesz-e egyáltalán bármiféle tömegközlekedés a fővárosban. A szakszervezetek elégséges szolgáltatásra tett javaslata szerint üzemkezdettől 13 óráig mintegy száz autóbusz az éjszakai menetrend szerint közlekedett volna, de ezt a munkáltató visszautasította.
"Szerintem teljesen megbénul a tömegközlekedés" - vélekedett Nemes Gábor, a Cinkotai Autóbusz Üzem Szakszervezet elnöke. Hozzátette: hétfőn 17 órakor folytatódik az egyeztetés a szakszervezetek és a munkáltató között az esetleges újabb sztrájk elkerülése érdekében.
Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese elmondta: a vállalat vezetősége a vasárnapi tárgyaláson is a szombati megállapodás-tervezetet akarta elfogadtatni a szakszervezetekkel, azt azonban utóbbiak képviselői hivatalosan is visszautasították.
"Úgy látszik, sem a tulajdonos, sem az állam, sem pedig a menedzsment nem foglalkozik azzal, mi lesz Budapesten a tömegközlekedéssel hosszabb távon. Mindenki csak odáig gondolkodik, hogy holnap ne legyen balhé, pedig ha bedől a vállalat, akkor nem fél napra fog megállni a város" - véli a szakszervezeti vezető.
Totális sztrájkot várnak
Gulyás Attila szerint a szakszervezetek nem fogják akadályozni azokat a munkavállalókat, akik fel szeretnék venni a munkát hétfőn hajnalban, cserébe azt várják a munkáltatótól, hogy ne "presszionáljon" a munkafelvétel mellett. "Szerintem nincs ember, aki felvenné a munkát holnap" - tette hozzá.
A közlekedési vállalat éves szinten mintegy kétmilliárd forintos megtakarítást remél a várhatóan a nyár végén bevezetendő új paraméterkönyv, összmenetrend révén - erről a cég vezérigazgató-helyettese beszélt pénteken. Somodi László szerint ez összességében négy százalék körüli járatritkítást eredményez, miközben egyidejűleg fejlesztő elemeket is tartalmaz. A Főpolgármesteri Kabinet elveiben egyetértett az általuk benyújtott javaslattal.
A szakszervezetek szerint a járatritkításokkal megtakarítható pénz nem oldja meg a 80 milliárd forintos hiánnyal küszködő vállalat finanszírozási problémáit, amelynek adósságállománya mintegy 10 milliárd forinttal nő az év végére.
Közösségi közlekedés nélkül a főváros népességének körülbelül 30-40 százaléka - akik már nem, vagy még nem rendelkeznek autóval - csak gyalog közlekedhetne, a többiek, akiknek van autójuk, csak 12-15 kilométeres óránkénti sebességgel araszolnának a város útjain - mondták el közlekedésmérnökök a távirati irodának.
Napi kétmillió utas
Szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy jelenleg napi kétmillió utast szállítanak a BKV járművei. Ha leáll a közösségi közlekedés, ezeknek az utasoknak is autóba kellene ülniük, vagy gyalog kellene útnak indulniuk. (Kerékpárral rendszeresen ma még nagyon kevesen közlekednek a fővárosban, hétvégeken néhány tízezerre tehető a kerékpárosok száma a budapesti utcákon.)
Szintén sztrájk lesz a MÁV-nál: a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) hétfőn nulla órától folytatja a február elsején megkezdett, azóta többször felfüggesztett, határozatlan időre meghirdetett vasutassztrájkot - jelentette be Gaskó István, a VDSZSZ elnöke vasárnap sajtótájékoztatón.
MTI/Menedzsment Fórum