Már kora reggel több száz taxi sorakozott fel a párizsi Roissy-Charles-De-Gaulle repülőtérre vezető utakon, és mindhárom terminál felé akadályozták az eljutást. Párizsban a pályaudvarok felé vezető nagyobb útvonalakat is blokkolták. A rendőrség a párizsi körgyűrűn könnygázt is bevetett, hogy az egyik legforgalmasabb, nyugati kivezető utat felszabadítsa. A környéken petárdák is robbantak, a dühös taxisok szemetesek borogattak fel. Ugyanitt az egyik sofőr gépkocsija kerekeit leszerelte és azokat a sztrájkolók a rohamrendőrök elé dobták, hogy akadályozzák a beavatkozást.
Toulouse-ban mintegy negyven taxi sorakozott fel a pályaudvar előtt és százan igyekeztek a repülőtérre vezető úton. Marseille-ben is a repülőteret, a pályaudvart és az autópályára vezető egyik alagutat torlaszolták el a taxisok.
Az amerikai központú Uber már Európa sok országában jelen van, és munkamódszere számos helyütt éles tiltakozásokat váltott ki. A szolgáltatás Franciaországban 2014 február óta elérhető, de januárban betiltották.
A szolgáltatás lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik. Az autósok közötti az ilyen jellegű kapcsolat megteremtése Franciaországban két év börtönbüntetéssel és 300 ezer eurós pénzbírsággal sújtható. A rendszeres ellenőrzések ellenére a felhasználók megkerülik a törvényt és egyre többen használják a szolgáltatást. Az Uber szerint jelenleg 400 ezer felhasználójuk van elsősorban olyan helyeken, ahol kevés a taxi.
Az elmúlt héten számos összetűzés történt a taxisok és a Uber sofőrjei között: Lyonban egy Uber-utast, Nizzában pedig egy sofőrt bántalmaztak súlyosan a taxisok, a gépkocsikat megrongálták.
Az Uber a taxisok szerint tisztességtelen versenyben veszi el a bejegyzett taxisoktól a munkát, miután a szolgáltatást nyújtó sofőrökre nem vonatkoznak a taxisok esetében szigorú követelmények, azaz nem fizetnek járulékokat, adót, nincsen utasbiztosításuk és nem végezték el az államilag szabályozott taxis engedélyhez szükséges 250 órás képzést, amely 150-250 ezer (47 - 78 millió forintba) euróba kerül.
MTI