A 2003 óta folyamatosan végzett felmérés arra is fényt derít, hogy az akciós kiadványokban reklámozott termékek száma tavaly csökkent, és többségük továbbra is az ital-, húsáruk, illetve tartós élelmiszerek kategóriájából kerül ki. Az elmúlt két év folyamatait vizsgálva megállapítható, hogy az akciós kiadványok dinamikája folyamatos. Kommunikációs eszközként használja e leafleteket szinte az összes kereskedelmi csatorna, kezdve a hiparmarketektől a diszkontokon és c&c üzleteken át a kisbolt-láncokig, és a drogériák is.
Az akciós újságokban hirdetett napi fogyasztási cikkek 75 százalékos arányban az élelmiszertermékek, 25 százalékos arányban pedig a vegyi áruk csoportjából kerülnek ki. Az elmúlt csaknem három évben megfigyelhető tendencia az élelmiszerek számának csökkenése ezekben a lapokban. 2005-ben ez a visszaesés mintegy 15 százalékra volt tehető: míg az akciós újságban reklámozott árucikkek száma 2004-ben még meghaladta a 88 ezret, addig 2005-ben már nem érte el a 77ezret. A hirdetetett termékek számának csökkenése arra enged következtetni, hogy a kereskedők egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az áttekinthetőbb, strukturáltabb megjelenésre.
Mint ahogy az ábrán is látható, a vizsgálat tárgyát képező két évben nem történt változás az akciós újságokban népszerűsített három vezető élelmiszerkategória tekintetében: azaz a legnagyobb, ám egyértelműen csökkenő számú akciós kiadványokban hirdetett termék továbbra is az italok, a tartós élelmiszerek (mint például cukor, cereáliák, gabonakészítmények...stb.) és a húsáruk. E három csoport az akciós újságokban hirdetett termékek több mint harmadát, mintegy 34,5 százalékát adja.
Érdekes tény, hogy a két év összehasonlításában az édességek egy hellyel előbbre léptek a listán, és 2005-ben a negyedik helyre kerültek megelőzve a tejtermékek kategóriáját. Ez a változás nagy valószínűséggel a piacon megjelenő új reggeliző-termékeknek tudható be. A további kategóriák - zöldség és gyümölcs, egyéb konzerváruk, növényi zsírok és olajok, péksütemények, többi frissáru, gyermek- illetve bébiételek, egyéb élelmiszerek - az első három helyezetthez hasonlóan szintén stabilan tartják pozíciójukat.
A GfK Hungária Piackutató Intézet 2003 óta vizsgálja folyamatosan a hazai napi fogyasztási cikkeket értékesítő kereskedelmi csatornák által megjelentetett akciós újságok piacát.
GfK Hungária Piackutató IntézetKapcsolódó anyagok:
Az élvezeti cikkek drágultak leginkább Magyar munkanélküliség növekedése: természetes vagy drámai? Idén sem nyaral a magyar családok többsége A diszkrét bankokat kedvelik a hazai cégek A dráguló energiavásárlás hatott a hazai importra