Manfred Stolpe szövetségi közlekedési miniszter július 31-én a berlini Tagesspiel napilapnak bejelentette, hogy a korábbi tervektől eltérően mégsem vezetik be augusztus 31-étől a 12 tonnánál nehezebb teherautókat sújtó autópálya-használati díjat Németországban. A miniszter nyilatkozata nem kis belpolitikai botrányt kavart: az ellenzéki CDU/CSU a miniszter lemondását követelte, mert az elmúlt hónapokban a Schröder-kabinet, s főként Stolpe többször is felháborodottan utasította vissza az autópályadíj bevezetésének elhalasztásáról szóló híreszteléseket.
Az autópályadíjat a jelenlegi tervek szerint november másodikától vezetik be. Hírügynökségi becslések szerint a két hónapnyi késés 326 millió eurós kiesést jelent (ebből 263 millió euró a német államkassza, 63 millió euró pedig az elektronikus díjfizető rendszert kidolgozó és működtető -a DaimlerChrysler és a Deutsche Telekorr alkotta- konzorcium vesztesége).
Ugyanakkor az üzemeltető konzorcium is fellélegzett, mert így lesz elegendő ideje arra, hogy beüzemelje az amúgy igencsak bonyolult, műholddal támogatott rendszert. A késés módot ad arra is, hogy pótolják a lemaradást -a teherautókban elhelyezendő adóegységek egy részéről például kiderült, hogy szoftverhibás, s az adatok szerint az autópályadíj-keret megvásárlására szolgáló automatákból is túlzottan kevés van.
A halasztás kellemes hír a magyar fuvarozóknak, akik így további két hónapi haladékot kaptak. (A magyar szakmai érdekképviseletek korábban már kérték a bevezetés elhalasztását.) November másodikától viszont már nem lesz pardon: a bliccelőkre akár húszezer eurós (ötmillió forint feletti) büntetést is kiróhatnak.
Forrás: Magyar Közlekedés
Elhalasztott autópályadíj
November másodikára halasztotta a német kormány a 12 tonnánál nehezebb teherautókat sújtó autópálya-használati díj bevezetését. A késés jól jön a magyar fuvarozóknak (is), akik így két hónapi haladékot kapnak.