4p

Idén is július elejére időzítették a neves divatházak a nagy nyári leárazásokat. A hazai piac kis színtér, így a legnagyobb döntések nemzetközi szinten születnek. Mfor.hu háttér.

Zara, Promod, Mango, C&A, Salamander, Fönícia. Csak néhány név azon nagyobb ruházati és cipőforgalmazók közül, amelyek kirakatán már napok óta ott díszeleg a "Sale" vagy az "Akció" felirat.

Az üzletek az árleszállítás mértékének megállapításakor sem garasoskodtak, legtöbbjük rögtön meghirdette a 30, 50, 70 százalékkal csökkentett árakat, s csak némelyek tartogatják a 70 százalékot a vásárlási hullám utolsó szakaszára.

A központban döntenek

Az üzletpolitika hátterében az egyre élesedő verseny áll, ami folyamatos éberséget és azonnali reakciót kíván minden kereskedőtől. Ezért is fordulhat elő, hogy a kiárusítást jelző plakátok mindössze néhány nap késéssel kerülnek ki a kirakatokba.

Akció az egyik budapesti plázában

Ugyan a Promod, a Zara vagy a Hennes & Mauritz már néhány éve megjelent hazánkban, a láncokat változatlanul a nemzetközi központokból irányítják. A Promod akcióinak kezdete sem Budapesten, hanem a francia központban dől el, tudtuk meg a vállalat munkatársától.

A konkurenciát a láncok árgus szemekkel figyelik: jelentések készülnek a külföldi központok számára, ahol ezek ismeretében meghozzák a döntést az adott piacra vonatkozóan.

"Nincs ebben semmi meglepő" - állítja Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint az összehangolt üzletpolitika ott kezdődik, hogy a nagy nemzetközi láncoknál nemcsak a beszerzés, de minden további akció és lépés is meghatározott terv szerint zajlik. A különböző piacokról beérkező információkat a központok összegzik, s ezek ismeretében hoznak döntést a szezonvégi kiárusításokról is.

"Ezzel a módszerrel a bevásárlóturizmus is elkerülhető" - mondta a főtitkár. Utóbbi főleg azóta okoz gondot a láncoknak, hogy Kelet-Európa szinte minden országában megvetették a lábukat.

Nem az időjárástól függ az akciózás

A főtitkár szerint az időjárás miatt esetleg úgy tűnhet, hogy idén korábban kezdődtek a leárazások, de gyakorlatilag a '90-es évek közepe óta mindig július elejétől vásárolhatjuk olcsóbban a nyári termékeket.

A szakértő azt sem tartja valószínűnek, hogy az áruházak a korábban beköszöntő jó idő miatt esetleg előrébb hoznák a szezon végi kiárusítást. "Bizonyos termékeket néhány lánc egész évben akciós áron kínál, de a leárazás alapvetően veszteséget jelent" - magyarázta Vámos György, hozzátéve, hogy a nyári kollekciók április végén - május elején kerülnek a polcokra, így nem is lenne értelme sokkal előrébb hozni az akciókat.

Az üzletek számára a leárazás nem kecsegtet jelentős haszonnal, csak egy módszer arra, hogy megszabaduljanak felesleges készleteiktől. Elvileg rendelhetnének persze kevesebbet is a külföldi központból, de ezt egyik forgalmazó sem teheti meg, mivel bőséges árukészlettel lehet a már kialakult vásárlóközönség mellett új vevőket is a boltokba csalogatni.

Ráadásul a szezon első felében sokkal jobban fogynak a szezonális termékek, hiszen kevesen hagyják augusztus végére például a nyári fürdőruha kollekció beszerzését.

A cikk megszületése után érkezett szerkesztőségünkbe az a sajtóközlemény, amely a Tesco árleszállítási sikereiről számol be. Ezek szerint minden korábbi rekordot megdöntött a nyári ruhavásár első három napja a Tesco-ban. Az esetenként 50-70 százalékos árleszállítás hatására szabályos roham indult a Cherokee és a Florence & Fred nemzetközi márkájú ruhákért.

A nagy vásárlói érdeklődés miatt egyes nagyobb áruházakban volt, hogy a szokásos létszámon felül több diákmunkást is be kellett állítani a nyári ruhavásár és leértékelés zavartalansága érdekében. Összehasonlító árakon a ruházati cikkek forgalma mintegy 30 százalékos növekedést mutat az előző év hasonló időszakához képest, áll a társaság közleményében.


Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

A ruhaboltok átkozzák, az építők áldják a tavaszias telet
Nagy volt a fekete pénteki roham az USA-ban
A nőket a leárazások, a férfiakat a márkák izgatják
Az árengedmények tartják lendületben a divatot

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!