Az üzletek az árleszállítás mértékének megállapításakor sem garasoskodtak, legtöbbjük rögtön meghirdette a 30, 50, 70 százalékkal csökkentett árakat, s csak némelyek tartogatják a 70 százalékot a vásárlási hullám utolsó szakaszára.
A központban döntenek
Az üzletpolitika hátterében az egyre élesedő verseny áll, ami folyamatos éberséget és azonnali reakciót kíván minden kereskedőtől. Ezért is fordulhat elő, hogy a kiárusítást jelző plakátok mindössze néhány nap késéssel kerülnek ki a kirakatokba.
A konkurenciát a láncok árgus szemekkel figyelik: jelentések készülnek a külföldi központok számára, ahol ezek ismeretében meghozzák a döntést az adott piacra vonatkozóan.
"Nincs ebben semmi meglepő" - állítja Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint az összehangolt üzletpolitika ott kezdődik, hogy a nagy nemzetközi láncoknál nemcsak a beszerzés, de minden további akció és lépés is meghatározott terv szerint zajlik. A különböző piacokról beérkező információkat a központok összegzik, s ezek ismeretében hoznak döntést a szezonvégi kiárusításokról is.
Nem az időjárástól függ az akciózás
A főtitkár szerint az időjárás miatt esetleg úgy tűnhet, hogy idén korábban kezdődtek a leárazások, de gyakorlatilag a '90-es évek közepe óta mindig július elejétől vásárolhatjuk olcsóbban a nyári termékeket.
A szakértő azt sem tartja valószínűnek, hogy az áruházak a korábban beköszöntő jó idő miatt esetleg előrébb hoznák a szezon végi kiárusítást. "Bizonyos termékeket néhány lánc egész évben akciós áron kínál, de a leárazás alapvetően veszteséget jelent" - magyarázta Vámos György, hozzátéve, hogy a nyári kollekciók április végén - május elején kerülnek a polcokra, így nem is lenne értelme sokkal előrébb hozni az akciókat.
Az üzletek számára a leárazás nem kecsegtet jelentős haszonnal, csak egy módszer arra, hogy megszabaduljanak felesleges készleteiktől. Elvileg rendelhetnének persze kevesebbet is a külföldi központból, de ezt egyik forgalmazó sem teheti meg, mivel bőséges árukészlettel lehet a már kialakult vásárlóközönség mellett új vevőket is a boltokba csalogatni.
Ráadásul a szezon első felében sokkal jobban fogynak a szezonális termékek, hiszen kevesen hagyják augusztus végére például a nyári fürdőruha kollekció beszerzését.
A nagy vásárlói érdeklődés miatt egyes nagyobb áruházakban volt, hogy a szokásos létszámon felül több diákmunkást is be kellett állítani a nyári ruhavásár és leértékelés zavartalansága érdekében. Összehasonlító árakon a ruházati cikkek forgalma mintegy 30 százalékos növekedést mutat az előző év hasonló időszakához képest, áll a társaság közleményében.
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
A ruhaboltok átkozzák, az építők áldják a tavaszias telet
Nagy volt a fekete pénteki roham az USA-ban
A nőket a leárazások, a férfiakat a márkák izgatják
Az árengedmények tartják lendületben a divatot