4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Idén is július elejére időzítették a neves divatházak a nagy nyári leárazásokat. A hazai piac kis színtér, így a legnagyobb döntések nemzetközi szinten születnek. Mfor.hu háttér.

Zara, Promod, Mango, C&A, Salamander, Fönícia. Csak néhány név azon nagyobb ruházati és cipőforgalmazók közül, amelyek kirakatán már napok óta ott díszeleg a "Sale" vagy az "Akció" felirat.

Az üzletek az árleszállítás mértékének megállapításakor sem garasoskodtak, legtöbbjük rögtön meghirdette a 30, 50, 70 százalékkal csökkentett árakat, s csak némelyek tartogatják a 70 százalékot a vásárlási hullám utolsó szakaszára.

A központban döntenek

Az üzletpolitika hátterében az egyre élesedő verseny áll, ami folyamatos éberséget és azonnali reakciót kíván minden kereskedőtől. Ezért is fordulhat elő, hogy a kiárusítást jelző plakátok mindössze néhány nap késéssel kerülnek ki a kirakatokba.

Akció az egyik budapesti plázában

Ugyan a Promod, a Zara vagy a Hennes & Mauritz már néhány éve megjelent hazánkban, a láncokat változatlanul a nemzetközi központokból irányítják. A Promod akcióinak kezdete sem Budapesten, hanem a francia központban dől el, tudtuk meg a vállalat munkatársától.

A konkurenciát a láncok árgus szemekkel figyelik: jelentések készülnek a külföldi központok számára, ahol ezek ismeretében meghozzák a döntést az adott piacra vonatkozóan.

"Nincs ebben semmi meglepő" - állítja Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint az összehangolt üzletpolitika ott kezdődik, hogy a nagy nemzetközi láncoknál nemcsak a beszerzés, de minden további akció és lépés is meghatározott terv szerint zajlik. A különböző piacokról beérkező információkat a központok összegzik, s ezek ismeretében hoznak döntést a szezonvégi kiárusításokról is.

"Ezzel a módszerrel a bevásárlóturizmus is elkerülhető" - mondta a főtitkár. Utóbbi főleg azóta okoz gondot a láncoknak, hogy Kelet-Európa szinte minden országában megvetették a lábukat.

Nem az időjárástól függ az akciózás

A főtitkár szerint az időjárás miatt esetleg úgy tűnhet, hogy idén korábban kezdődtek a leárazások, de gyakorlatilag a '90-es évek közepe óta mindig július elejétől vásárolhatjuk olcsóbban a nyári termékeket.

A szakértő azt sem tartja valószínűnek, hogy az áruházak a korábban beköszöntő jó idő miatt esetleg előrébb hoznák a szezon végi kiárusítást. "Bizonyos termékeket néhány lánc egész évben akciós áron kínál, de a leárazás alapvetően veszteséget jelent" - magyarázta Vámos György, hozzátéve, hogy a nyári kollekciók április végén - május elején kerülnek a polcokra, így nem is lenne értelme sokkal előrébb hozni az akciókat.

Az üzletek számára a leárazás nem kecsegtet jelentős haszonnal, csak egy módszer arra, hogy megszabaduljanak felesleges készleteiktől. Elvileg rendelhetnének persze kevesebbet is a külföldi központból, de ezt egyik forgalmazó sem teheti meg, mivel bőséges árukészlettel lehet a már kialakult vásárlóközönség mellett új vevőket is a boltokba csalogatni.

Ráadásul a szezon első felében sokkal jobban fogynak a szezonális termékek, hiszen kevesen hagyják augusztus végére például a nyári fürdőruha kollekció beszerzését.

A cikk megszületése után érkezett szerkesztőségünkbe az a sajtóközlemény, amely a Tesco árleszállítási sikereiről számol be. Ezek szerint minden korábbi rekordot megdöntött a nyári ruhavásár első három napja a Tesco-ban. Az esetenként 50-70 százalékos árleszállítás hatására szabályos roham indult a Cherokee és a Florence & Fred nemzetközi márkájú ruhákért.

A nagy vásárlói érdeklődés miatt egyes nagyobb áruházakban volt, hogy a szokásos létszámon felül több diákmunkást is be kellett állítani a nyári ruhavásár és leértékelés zavartalansága érdekében. Összehasonlító árakon a ruházati cikkek forgalma mintegy 30 százalékos növekedést mutat az előző év hasonló időszakához képest, áll a társaság közleményében.


Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

A ruhaboltok átkozzák, az építők áldják a tavaszias telet
Nagy volt a fekete pénteki roham az USA-ban
A nőket a leárazások, a férfiakat a márkák izgatják
Az árengedmények tartják lendületben a divatot

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!