3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szabad jelzésre vár a MÁV ősz óta fiókban porosodó járműprogramja. Az új motorvonatok beszerzésére a társaság nem kapta meg a tulajdonosi jóváhagyást, de terv már emeletes szerelvények vásárlására is van - írja a Népszabadság.

Húsz villamos hajtású és tíz dízel-elektromos motorvonat, valamint 15 motorvonati kocsi - ennyi jármű beszerzését határozta el ősszel a MÁV igazgatósága. A három közbeszerzési eljárás októberre ígért kiírása azonban késik. A MÁV járműprogramja azon akadhatott el, hogy hónapok óta tart a huzavona: az állami vasút tulajdonosi felügyelete a gazdasági tárcánál marad, vagy januárban átkerül a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-hez.

A tervkészítés a kényszerű várakozás idején sem állt le: a MÁV emeletes vonatok beszerzésének lehetőségét fontolgatja. Az egyelőre csak belső használatra készült javaslatok szerint a társaság öt nagy forgalmú vasútvonalán a szolgáltatási színvonal javításához kétszer 35, azaz összesen hetven emeletes szerelvényre lenne szükség. Az azonban még nem dőlt el, hogy a vasút a győri vonalon már kipróbálthoz hasonló emeletes vasúti kocsikból szerezze be a hetven vonatra valót, vagy eleve emeletes motorvonatokat vásároljon. Mindenesetre annyi bizonyos: ha a döntéshozók végül az utóbbi megoldást választanák, a MÁV első 35, emeletes motorvonatára mintegy 70 milliárd forintot költene. Ha pedig az opciós csomagot is lehívják, a teljes beszerzés értéke akár 140 milliárd forint is lehetne.

Először elvetették 

Az emeletes szerelvények beszerzésének ötlete azért is érdekes, mert első nagy motorvonattenderén a MÁV feladatai teljesítéséhez nem találta megfelelőnek az ilyen kialakítású járműveket. A mellettük most felsorakoztatott érvek szerint mindenesetre az emeletes vonatok nagy előnye, hogy kevesebb kocsival is ugyanannyi utast szállíthatnak, mint a hagyományos - egyszintes - vonatok.

Ez a gyakorlatban azzal jár, hogy a fel- és leszálláshoz rövidebb peron is elég. Azaz a vasutasoknak rövidebb szakaszon kell letakarítaniuk a peronról a havat, ha emeletes vonat jön. Emellett az utasoknak is kevesebbet kell gyalogolniuk a vonat végétől az állomások, pályaudvari épületek kijáratáig.

Egyelőre nincs válasz arra: a MÁV végül megkapja-e, és ha igen, mikor a szabad jelzést újabb járművei beszerzéséhez. Ha azonban a kormányzat a 2010-es választások előtt az új vonatokkal akarja megmutatni a vasút átalakításában elért eredményeket, jó lesz sietni. Ha ugyanis a három, már ősszel tervbe vett közbeszerzési eljárás, illetve az emeletes vonatok beszerzése csak tavaszszal indul meg, valószínű, hogy az új szerelvények lekésik majd a csatlakozást - számol be a Népszabadság. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!