Az intézkedés december 1-jétől érvényes, és az 1,3 millió jüannál (177 ezer eurónál) drágább járművekre vonatkozik. Hszi Csin-ping kínai államfő nagyszabású korrupcióellenes kampányt folytatott az utóbbi években, hogy megtisztítsa az országot irányító kommunista pártot a bűnösöktől. Az utóbbi időben célkeresztbe vette a fényűző életmódot folytató politikusokat és üzletembereket, miközben az államapparátust a becsület, az áldozat és a puritánság imázsával próbálja meg felruházni.
Kínában azonban egyre jobban növekednek a vagyoni különbségek. A közösségi portálokon rendszeresen szarkasztikus vagy sértő bejegyzések látnak napvilágot annak nyomán, hogy a politikai káderek és gyermekeik szinte fitogtatják vagyonukat méregdrága öltözetükkel, ékszereikkel vagy autójukkal. E jelenség visszaszorítására a kormány több intézkedést tett, egyebek között megtiltotta tisztviselőinek a költséges utazásokat és luxusautók birtoklását.
BMW-ből Transformer - ez már valóság
A csütörtöktől érvényes legújabb szabály olyan márkákat sújt, mint például a Ferrari, a Rolls-Royce vagy a Lamborghini, amelyeket pedig különösen kedvelnek a leggazdagabbak. De a luxusautókat gyártó német vállalatok, köztük a Kína prémium autómárka piaci szegmensét uraló BMW, Audi és Daimler, is érintettek.
Az autógyárak és elemzők szerint a magasabb adónak csak korlátozott hatása lesz. Egyfelől az üzletmenetben a nagyon drága luxusautók eladása nagyon kis hányadot tesz ki, az Audinál például az értékesített autók kevesebb mint 1 százalékát. Másfelől Kínában folyamatosan csökken a luxusautók ára, nem utolsó sorban a fogyasztók azon panaszára, hogy túlárazottak a járművek a világ más országaihoz képest.
Kínában 25 százalékos adó sújtja a külföldről importált autókat. A kínai autópiac az utóbbi hónapokban erősen fellendült. Októberben éves összevetésben 18,7 százalékkal emelkedtek a személyautó-eladások, és ebből a luxusautó-gyártók is profitálnak.
MTI