2p

Mindössze 0,3 százalékkal zsugorodott az európai autópiac az idei év első hónapjában – derül ki a European Automobile Manufacturers Association (ACEA) adataiból, amelyek az EU 27 tagállamán kívül Izland, Norvégia és Svájc eladásait veszik számba. Szakértők a visszaesést a gazdasági növekedés lassulásával és a nem túl rózsás kilátásokkal magyarázzák, ami kiadásaik visszafogására készteti a vásárlókat - írja a Napi Gazdaság.

A kontinens legnagyobb piacán, Németországban 10,5 százalékkal több autó kelt el, mint egy évvel korábban, mivel akkor az áfa háromszázalékos emelése drasztikusan visszavetette az eladásokat. A második helyezett Olaszországban ezzel szemben 7,3 százalékkal kevesebb új autó talált gazdára, mert decemberben lejárt az autók cseréjét ösztönző adókedvezmény. Ezt sokan még az utolsó pillanatban ki akarták használni, és az idei évről 2007 végére vitték előre vásárlásukat.

Franciaországban az új környezetvédelmi díj bevezetése okozott 5,6 százalékos visszaesést. A kontinens harmadik legnagyobb piacán január 1-től 200 eurót kell befizetni minden olyan autó megvásárlása után, amelynek szén-dioxid-kibocsátása meghaladja a 160 grammot kilométerenként.

Nyugat-Európa összességében az elmúlt évhez hasonlóan januárban is sokkal gyengébben szerepelt, mint az unió keleti fele: míg a régi EU-tagállamokban 1,7 százalékkal estek, addig a kelet-európai újakban 20 százalékkal nőttek az újautó-eladások. Magyarországon hosszú idő óta megszakadt a piac zsugorodása, az ACEA becslése szerint stagnáltak az eladások.

A márkák összehasonlításában a piacvezető Volkswagen AG néhány tized százalékkal növelte eladásait annak ellenére, hogy az Audik iránti kereslet 5,7 százalékkal esett. A francia PSA 3,2 százalékkal kevesebb autót adott el, mint tavaly, míg a Ford több mint 5 százalékos csökkenést szenvedett el. A legnagyobb csalódást azonban a világ két vezető autógyártója, a General Motors és a Toyota okozhatta a cégek vezetésének: az előbbi 10,3, az utóbbi 12,5 százalékkal értékesített kevesebb új autót a tavalyinál. A Hyundai még náluk is nagyobbat bukott, 21 százalékkal zsugorodtak eladásai, ezzel szemben a Nissan több mint 50 százalékos növekedést ért el. Az autótípusok bajnoka az elmúlt hónapokhoz hasonlóan januárban is a Renault fapados márkája, a Dacia Logan volt, amelyből 74 százalékkal kelt el több, mint 2006 januárjában - számol be a Napi Gazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!