Óriási, MNB-feliratú páncélautó, a kereszteződéseket lezáró rendőrmotorosok és a páncélautó mellett cirkáló, fegyveres kommandósokkal tömött rendőrségi terepjárók és kisbuszok látványa fogadja hétköznaponként délelőtt a budapesti Nagykörút járókelőit. A konvoj körülbelül egy hete halad át rendszeresen a Teréz körúton a Boráros tér felé, az utóbbi napokban már nemcsak reggelente egyszer, hanem délelőttönként még egy vagy két alkalommal.
Az Mfor.hu megtudta: a jegybank megkezdte az átköltözést új logisztikai központjába, a rendőri biztosítással közlekedő páncélautóban technikai berendezéseket és értékeket szállítanak. Az MNB-nél nem árulták el, hogy pontosan mik ezek az értékek, azt viszont elmondták, hogy a logisztikai központban kap helyet a Magyar Pénzverő Zrt. is, így feltehetően az érmék előállításához szükséges anyagok és berendezések vannak a teherautóban.
Az új MNB-épületek Soroksáron vannak, a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ területén. A jegybanki célokra használt irodák és csarnokok méretével kapcsolatban a jegybank sajtóosztálya banktitokra hivatkozva nem árult el információkat. A szállítás, illetve a szállításban résztvevők biztonsága érdekében az MNB-nél azt sem mondták el, hogy mekkora mértékű a költözés, azaz a bank országos és budapesti infrastruktúrájának hány százalékát mozgatják meg a napokban. Nem közölték a költözés pontos időtartamát sem.
Megerősítették viszont azokat a korábbi sajtóhíreket, hogy a pénzverdén kívül a központban alakítják ki a bank teljes számítástechnikai háttérkapacitását is, amely az informatikai biztonság növelését szolgálja. Az új létesítményben pénszállítással kapcsolatos funkciók is helyet kapnak.
Érdekesség, hogy az MNB eredetileg az euró bevezetése miatt kezdte meg a központ építését, még 2002-ben. Egy "korabeli" jegybanki sajtóközlemény így fogalmaz: "mivel a jegybank számol azzal, hogy az európai uniós csatlakozást (2004) követő két-három éven belül Magyarországon is az euró lesz a törvényes fizetőeszköz, a logisztikai központban kap helyet a Magyar Pénzverő Rt. is, amely kisebb mértékű fejlesztés révén alkalmassá tehető az euró pénzérmék hazai gyártására." Mivel az euró bevezetésének időpontját még nem lehet tudni, a logisztikai központban egyelőre forintot vernek majd.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum