5p

Reklámkampánnyal erősítette az öt éve forgalomban lévő Óriás rudi pozícióját a Friesland Hungária. A lépés a vállalatot igazolta, az eladások megugrottak mondta el Sipos Judit, a Pöttyös üzletági igazgatója. A cég a hazai pozíciók erősítése mellett az európai térhódítást és egy Túró Rudi múzeum létesítését vette tervbe. Mfor.hu interjú.

Pikáns reklám, lemaradó vetélytársak

- Véleménye szerint előny vagy hátrány a piacon, hogy a termékről elég sok asszociáció, akár szexuális jellegű is az ember eszébe juthat?

- Valóban? Ilyen jellegű tapasztalataink nincsenek, pedig blogot is működtetünk.

- Pedig a reklám maga is pikáns.

- Úgy érzem, sikerült egy egészséges határon belül maradnunk, s egy nagymama vagy egy családanya is nyugodt szívvel megnézheti a reklámot. Finom humorra épít és a magyar fogyasztót mutatja be. A kommunikáció fő célcsoportja a 18-29 éves korosztály volt. Ugyan a marketing-guruk szerint egy termék nem szólhat mindenkihez, s ez a nagy átlagban így is van, ám az esetünk megítélésem szerint más. Adott csoportot szólítottunk meg, miközben igyekszünk nem elidegeníteni a többit sem. A Coca-Colát lehetne példaként említeni, amely hasonló kommunikációt folytat.

- Miközben a hazai fogyasztókat reklámokkal győzködik, - mint arról bizonyára értesült - nemrégiben akadt egy osztrák vetélytársuk. A felső-ausztriai Landfrisch Molkerei nem is tagadja, hogy magyar ötletet valósított meg. Hogyan élte meg egy újabb rudi megjelenését a Friesland?

- Figyeljük a határon túl is a piaci folyamatokat. Ausztria ugyan szomszédunk, de nem élvezett prioritást a bevezetések terén. A nagyobb országokra koncentrálunk.

- Teszik ezt annak ellenére, hogy Németországhoz hasonlóan ugyancsak németajkú területről van szó?

- Németországban is jelen van már az osztrák termék, s hasonló konstrukciót - disztribútort és kóstoltatást - alkalmaznak, mint ahogy mi is terjeszkedünk Olaszországban. Egyelőre nem látni a hatást. A Rudi jó névválasztás volt, mert ismert a németek körében, a termék jövőjét még korai lenne megjósolni.

- Mivel a Pöttyös analógiájára jelent meg a Landfrisch rudija nem fontolgattak jogi lépéseket?

- Hasonlóan más iparágakhoz a szabadalmak itt is 20 év után lejártak. Vannak szabadalmaink, de az alaptechnológia elérhető volt és ismert. Szerintem legyünk arra büszkék, hogy egy magyar termék keletről nyugatra utazik és nem fordítva. A Rudi márkanevet pedig korábban jegyezte be a Landfrisch, mi a túró rudi szóösszetételt védettük le. A rudi márkanév önmagában kevésbé köthető a termékhez, mint a pöttyök, ezért is használjuk külföldön a Dots elnevezést.

- Nemcsak külföldön, de idehaza is több vetélytárssal kell megküzdeniük.

- Az ízesített termékekkel együtt körülbelül 25 vetélytárssal számolhatunk, ennek ellenére piacvezetők vagyunk. A túró rudi-szegmensben 62 százalékos a részesedésünk, a hűtött szeletes tejdesszertek piacán pedig 50 százalékkal uraljuk a piacot. Annak ellenére számolhatok be ilyen jó eredményekről, hogy az utánunk következő második nagy márkázott termékeket gyártó cég folyamatosan bővíti palettáját. Ha egy bizonyos csatornán vagy hálózaton belül adott készítmény fókuszt kap, akkor fél vagy egy százalékpontos növekedést elérhet, ám ezt a legtöbben nem tudják hosszú távon megtartani. Nem félünk senkitől, de tiszteletben tartjuk a konkurenseket. Látunk olyan termékeket, amelyeken esetleg mi is dolgoztunk, de úgy ítéltük meg, hogy nincs rá valós piaci igény.

- Említene konkrét példát is?

- A mézes túró rudi ebbe a kategóriába sorolható. Egy-két hónapja jelent meg, de nem jósolunk neki hosszú életet. Bizonyos versenytársak megpróbálnak karaktert adni a terméknek, hogy az piacképes legyen. Ha megjelenünk egy új variánssal azt szeretnénk, hogy ne csak egy másik terméket helyettesítsen, de többet is hozzon. Így tudjuk lemérni, hogy tényleges fogyasztói csoportot sikerült-e megcéloznunk.

Pöttyösök a mátészalkai gyárban

- Megjelent a piacon egy túrós jégkrém is. Nem fordult meg a fejükben, hogy hasonló ötlettel álljanak elő?

- A szegmensben még vannak rejtett tartalékok. Ki lehetne jönni egy jégkrémmel, csokoládéval, keksszel, ami rövid időre bizonyosan jó eredményeket produkálna. A valódi kérdés az, illeszkedne-e ez az anyamárkához, erősíti-e e Pöttyöst, illetve fenntartható-e a növekedés hosszú távon is.

- A jégkrém véleményük szerint nem lenne életképes?

- Nem vagyok szakember, hogy megítélhetném a jégkrémeket. Annyi bizonyos, hogy egy jó jégkrémnek olyan lágy, krémes állagúnak kell lennie, amely csak a túró rovására történhet. Így viszont felborulna az egyensúly és jóval inkább kapnánk egy édes nasit, mint egy a Pöttyösre emlékeztető ízű terméket. A brand mindig meg tudott maradni azon a határmezsgyén, amely még nem sorolható az édességek közé, jóval közelebb áll az egészséges snackekhez, mint sok hasonló társa.

- Megjelent egy light termék is a piacon, az elhíresült Update márka alatt. Nem gondoltak arra, hogy jobban kellene kommunikálni, hogy a Pöttyös egészséges?

- A light kérdés folyamatosan napirenden van. A fogyasztói hozzáállás az, hogy szeretnének egészségesen étkezni a vásárlók. De amint egy csökkentett kalóriatartalmú, cukormentes termékről érdeklődtünk, már nem tűnt olyan vonzónak a vásárlók számára. Az Update mint koncepció dicséretet érdemel, de szerencsére a mi pozíciónkat nem veszélyeztette, inkább a versenytársaktól vett el piaci részt. Ahogy minden kategóriában, a túró rudi piacon is vannak rések, ezt sikerült jól kiaknázni az Update-tel. Jelenleg még jóval több fantáziát látunk abban, hogy nagyobb rétegek igényeit elégítsük ki.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!