A reformok késlekedésének az az oka, a Pestet Lloyd című, Budapesten megjelenő német nyelvű hetilap internetes kiadása szerint, hogy a társaság 60 milliárd forintra becsült összegű hiánnyal bír. Másrészt politikai problémák is vannak, mert senki sem akarja vállalni a szükséges létszámcsökkentés következményeit és bizonyos szakaszok áthelyezését.
A MÁV még mindig Magyarország legnagyobb munkaadója, ahol azonban kikerülhetetlen a létszámcsökkentés. A társaság 2006-ig 11 ezer munkahelyet akar megszüntetni, 5600 személyt pedig elbocsátani - húzza alá a DVZ cikkírója.
A reformtervek előirányozzák a magyar vasútügy EU-konformmá alakítását, és a MÁV Rt. gazdasági helyzetének az erősítését. Ami ez utóbbit illeti, a haladás viszonylag folyamatos: az év elején végrehajtott szerkezeti újjászervezések révén megteremtődtek az áttekinthetőség és az ellenőrizhetőség feltételei. Az idén a MAV Rt. négy, önálló fióküzletet létesített, működési folyamatuk jól követhető.
Az infrastruktúránál azonban pusztán szerkezetváltással nem érhető el haladás. Jelenleg az utazások 90 százaléka 7000-8000 km hosszú hálózaton bonyolódik le. Emellett a vasúti forgalom egytizede a vágányok 37 százalékára összpontosul - és ez mind több vitára késztető állapot.
A DVZ szerint reformkoncepciójában a MÁV Rt. egyebek között mintegy 14000 kilométernyi mellékvonal megszüntetését javasolja, s az ezzel összefüggő feladatokat és a finanszírozásukhoz szükséges eszközöket a helyi szereplőkre, a többi között a kommunális önkormányzatok rá bízná. A MAV napjainkban kapacitásának csak a harmadát használja, és egyáltalán nem lenne ésszerű a maradék kétharmadot kihasználatlanul hagyni.
A harmadik partner általi vágányhasználatból eredő kiegészítő bevételek nélkül a MÁV-nak legföljebb pusztán esélye lenne a veszteségek csökkentésére, pénze aligha. A MÁV reformintézkedéseivel a belső gazdasági újjászervezésből 42 milliárd forintot kellene megtakarítani.
A MÁV az idén, jó 44 millió tonna áru elszállításával számol, s árbevételét az előrejelzés 217,5 milliárd forintra teszi, miközben a veszteségek nem haladhatják meg a 29,1 milliárd forintot - hangsúlyozza a DVZ.
Forrás: Magyar Közlekedés
Európából nézve a MÁV
Annak érdekében, hogy kiegészítő bevételekre tegyen szert a vasúti pályák használatából, a Magyar Államvasutak (MÁV) a lehető legrövidebb időn belül részben vagy egészében meg akarja nyitni hálózatát más vasúttársaságok előtt. Ezáltal új ösztönzést kellene kapnia az évek óta akadozó reformprogramnak - írja a DVZ, a tekintélyes német közlekedési szaklap.