Tavaly átlagosan kilenc napig nem volt internetkapcsolat a magyar előfizetőknél - derül ki az NHH napokban nyilvánosságra hozott adataiból. A szolgáltatás rendelkezésre állása 97,55 százalék, ami Pataki Dániel, a hatóság elnöke szerint túlságosan alacsony érték: Európában ezzel a sor végén kullogunk.
Másban jók a kicsik
Különbség van persze kis és nagy szolgáltatók között is. A legrosszabb adatokat az ezer és ötezer előfizetővel szerződésben álló cégek produkálták: náluk csupán 95,42 százalék a rendelkezésre állás.
Ez azt jelenti, hogy a tavalyi évben átlagosan 17 napig voltak kénytelenek nélkülözni a világhálót azok, akik ilyen társaságnál fizettek elő a szolgáltatásra. A legnagyobb, azaz százezer feletti ügyféllel rendelkező vállalatoknál a rendelkezésre állás 99,65 százalék volt.
Somodi Attila, az NHH piacfelügyeleti osztályának vezetője szerint azért vannak a kisebb cégek rossz helyzetben, mert sok esetben a nagyoktól bérlik az internetszolgáltatáshoz szükséges telefon- vagy kábelvonalat. Így nekik nem csak saját műszaki problémáikkal kell megküzdeniük, hanem az is visszahull a fejükre, ha a bérbeadó nagy szolgáltatónál történik kimaradás.
A nagyok lassan javítanak
De ha egyszer "elment" a net, azt "vissza is kell hozni": ebben viszont a kisebb szolgáltatók a jobbak. Az ezer és ötezer előfizetőt kiszolgáló vállalkozásoknál alig 22 órába telik, mire orvosolják a problémát, a legnagyobbaknál viszont 36 és fél órát is várni kell, mire elhárítják a hibát.
Ha cégekre bontjuk le a kimutatást, azt látjuk, hogy a legnagyobbak közül a T-Online a leglassúbb: a tavalyi adatok alapján 72 órába, azaz három napba telik, mire egy hibát elhárítanak. Az is igaz viszont, hogy - legalábbis a rendelkezésre állási adatok alapján - a T-Online szerelőinek van a legkevesebb munkájuk: 99,83 százalékban elérhető a szolgáltatás.
A válogatásba bekerült a T-Mobile is: ennél a cégnél a leggyorsabbak, átlagosan egy nap alatt segítenek az ügyfélen - persze ebben az is közrejátszhat, hogy a cég által kínált mobilinternetet egyelőre sokkal keveseben használják, mint valamelyik kábeles cég termékét. A mobilinternet 99,74 százalékban áll az előfizetők rendelkezésére.
A több mint százezer előfizetővel rendelkező cégek között van még a Tele2 - betárcsázós internetszolgáltatása révén - és a UPC is. A Tele2-nél 24 órába telik, mire egy hibát kijavítanak, a szolgáltatás pedig 99,5 százalékban áll az előfizetők rendelkezésére. A UPC 49 órát várakoztatja ügyfeleit, és 99,56 százalékban áll rendelkezésükre.
L. Nagy GáborMenedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok: Kiegyenlíti az internetet a T-Com Duplázódhat az internetbekötések száma hazánkban Befürödhet Magyarországon a csupasz ADSL