3p

Fasimon Sándor a Mol magyarországi tevékenységéért felelős vezérigazgató-helyettese a Világgazdaságnak adott interjújában beszél az új szénhidrogén-koncessziók szükségességéről, valamint a rezsicsökkentés negatív hatásairól.

A támogató szabályozás , illetve egyes beruházások megtérülésének függvénye, hogy a Mol mennyit tud megvalósítani az erre az évre tervezett, magyarországi beruházásaiból. Fasimon Sándor, a csoport magyarországi tevékenységéért felelős vezérigazgató-helyettese a Világgazdaságnak elmondta: a tavaly ősszel meghirdetett program idei része a kutatást és a termelést érinti, az összegből 40-50 milliárd jutna erre az évre.

Az igazi nehézség a kutatás területén várható. „2010-ben zártnak minősítették Magyarországot, azóta nem hirdettek új koncessziót. Pedig a Mol felkészült: 2010 óta 30 ezer négyzetkilométerről 3,5 ezer négyzetkilométerre csökkentette a koncessziós területei nagyságát. De hiába, három éve sem szénhidrogén-, sem geotermikus lelőhelyre nem lehet pályázni. Így viszont nehéz lassítani a kimerülőben lévő, hazai lelőhelyek termelésének csökkenését. Az idő is sürget, hiszen a kutatás indításától 7-10 év is eltelhet a termelés megkezdéséig a nemzetközi gyakorlat szerint, de Magyarországon is kell 3-4 év.

Nehezíti a helyzetet a rezsicsökkentés

A támogató szabályozást hiányából máshol is gond lehet. Problémás lehet a rezsicsökkentésben igencsak érdekelt földgázszállítás is, továbbá a gáztermelés, az 1998 előtt művelés alá vont mezők gáza hatósági ára miatt. Ha még lejjebb kell vinni az árat, a tevékenység gazdaságtalanná válhat, a Mol pedig nem tudja folytatni azokat. „Összességében tehát e korlátok miatt vannak kételyeim fejlesztési programunk kapcsán, a legjobb hozzáállásunk és a pénzügyi feltételek megléte ellenére is” – közölte Fasimon.

A terv másik fele viszont sínen lévőnek látszik. Ennek részeként például butadién üzem épül a cég tiszaújvárosi finomítójában. Bő 10 milliárdba kerül a tiszaújvárosi és a százhalombattai létesítmények közötti termékvezeték felújítása, és nagyjából ugyanennyibe a logisztikai parkjainak fejlesztése. A társaság 17 milliárd forintból évi 3,5 millió tonnásról 5 millió tonnásra bővíti a kétirányú szállításra alkalmas Barátság 1 kőolajvezeték Magyarország és Szlovákia közötti szakaszát. A Dunai Finomító területén építendő gázüzemű erőmű terveivel viszont még kivár a Mol.

Annál nagyobb hangsúly van a Mol-csoport finomítói hatékonyságának a javításán. A leesett európai kereslet miatt a földrész kapacitásainak a 8 százalékát leállították, de még mindig nagy a túlkínálat.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!