2001. január 29. 11:00

Még ha februárban alá is írják a SAPARD-program pénzügyi megállapodását, a vállalkozók számára akkor is elvész legalább fél év. Az FVM ígérete szerint nyárra elkészül az intézményrendszer.

A munkák felgyorsítására egy olyan külső céget bízott meg a SAPARD Hivatal, amely eddig csak ISO-minőségbiztosítással foglalkozott. Kiderült, feleslegesen alakított ki az agrártárca újabb hét regionális vidékfejlesztési irodát.

A SAPARD-program többéves, illetve a 2000. évi pénzügyi megállapodásokat várhatóan februárban írja alá az EU és Magyarország. (Több társult országgal ez már korábban megtörtént.) Az aláírástól kezdve két évig használható fel a tavalyi, csaknem tízmilliárd forintos "magyar" keret (38 millió euró). A két évből azonban már biztosan elvész fél év, hiszen az EU csak a SAPARD-ot fogadó intézményrendszer akkreditációja után folyósítja a pénzt. Ez pedig -- a földművelésügyi tárca számítása szerint is -- a legkorábban a nyár közepén fejeződik be.

A SAPARD Hivatal április végére elkészül a belső önértékeléssel -- ígéri Baintner Ferenc, a hivatal vezetője. Ezután kezdődhet az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ellenőrzése, ami várhatóan két hónapig tart. Az EU pedig -- remélhetőleg -- júliusban akkreditálja az intézményt. Az FVM szándéka, hogy a SAPAR-program az év második felében beinduljon -- jelentette ki Baintner.

Az ÁSZ szerint is reális esély van arra, hogy a finanszírozás a nyáron megkezdődik, ám ehhez az kell, hogy a hivatal felgyorsítsa a folyamatokat -- nyilatkozta a Világgazdaságnak Márkus Gábor, az ÁSZ integrációért felelős igazgatóhelyettese. Ehhez a következő hetekben el kell készíteni a szükséges dokumentumokat, a pályázati űrlapokat, ki kell dolgozni a jogi és adminisztratív szabályozást. Emellett ki kell fejleszteni az ellenőrzési módszertant és megfelelő dokumentációját. Az ÁSZ aggályosnak tartja, hogy mindezt a következő két hónapban el tudják végezni.

Az FVM egy külső tanácsadó irodát bízott meg a munkával azért, hogy a SAPARD Hivatal határidőre felkészülhessen. A megbízott cég eddig az ISO 9001/2000-es minőségbiztosítási szabvány bevezetésével foglalkozott, a SAPARD-hoz hasonló uniós programmal nem. Baintner szerint ez nem baj, hiszen az EU előírása nem tér el az ISO követelményeitől, legfeljebb csak annyiban, hogy az utóbbi szigorúbb. Márkus szerint nem világos, vajon a szerződésben kikötötték-e, hogy az ellenőrzési módszertant és a hozzá kapcsolódó dokumentációt is el kell készíteni. Márpedig az intézményrendszer akkreditációjának kulcskérdése, hogy működőképes, megbízható belső ellenőrzés legyen -- figyelmeztetett az ÁSZ igazgatóhelyettese.

Közben zajlik a SAPARD-programot lebonyolító intézményrendszer átalakítása. Az EU sokallta az eredetileg tervezett 26 befogadóhelyet (19 megyei FVM-hivatal és hét, erre a célra kialakított regionális vidékfejlesztési iroda). Hosszú vita után az FVM úgy döntött: hétre csökkentik a befogadóhelyek számát. Régiónként egy-egy megyei FVM-hivatalban alakítanak ki egy-egy önnálló SAPARD-támogatási osztályt. Ezek munkajogilag az FVM-hivatalokhoz, szakmailag a SAPARD Hivatalhoz tartoznak majd. Az ÁSZ egyetért ezzel a lépéssel: már tavaly nyáron javasolta a minisztériumnak, hogy hagyják ki az intézményi struktúrából az újonnan létrehozott, de az akkreditációs követelményeknek nem megfelelő hét vidékfejlesztési irodát.

A SAPARD-támogatási osztályok többsége a régióközpontokban lesz. Ez alól két egység a kivétel: az észak-alföldi régióban Debrecen helyett Nyíregyháza, a közép-dunántúliban pedig Székesfehérvár helyett Veszprém látja majd el a feladatokat.

Az új SAPARD-támogatási osztályokon 11 fő dolgozik majd. Létszámbővítésre nem lesz szükség, hiszen korábban erre a célra a 19 megyei FVM-hivatalba összesen 76 munkatársat vettek fel. Megpróbálják átcsoportosításokkal megoldani a létszámemelést. Ahol ez nem megoldható, ott a bővített falugazdászkeret terhére szerveznek át embereket -- mondta a SAPARD Hivatal főosztályvezetője.

A megyei FVM-hivatalok és a regionális vidékfejlesztési irodák kötelező feladatává teszik a programok ismertetését és a pályázók segítését. Összeállítanak egy szakértői listát e hivatalok egyes, vizsgázott munkatársainak neveivel. Őket eseti megbízásokkal felkérhetik a pályázatok elbírálásához, illetve a helyszíni ellenőrzésekhez -- közölte Baintner.

Lépj velünk a növekedés útjára! Kockázati tőke, közösségi finanszírozás / crowdfunding, gyakorlati tapasztalatok hazai és nemzetközi nagyágyúktól és startupperektől! Ismerd meg a legújabb finanszírozási lehetőségeket és a startup-ökoszisztéma fejlődési irányait és lehetőségeit!

Finanszírozás 2019 - startuppereknek kedvezmény, 25 év alattiaknak ingyenes! Részletek és jelentkezés