
Az akcióra a kontinens számos országából érkeztek résztvevők. A buszsofőrök amiatt tiltakoztak, mert az Európai Unió egy új rendeletben módosította a rájuk vonatkozó munkaidő-szabályozást, s az új rendszert ők kedvezőtlennek vélik.
Mindeddig lehetőség volt arra, hogy a buszsofőrök 12 munkanap után vegyék ki pihenőnapjaikat. Az új EU-rendelet viszont - amelyet tavaly fogadtak el, s most áprilisban lép életbe - kötelezővé teszi a pihenőnap kiadását hat, munkával töltött nap után.
A belga tévécsatornák által megszólaltatott tüntetők ezt kimondottan hátrányosnak mondták, azzal érvelve, hogy a buszos társas utak jelentős része hosszabb hat napnál, azaz a pihenőnapjaikat ezentúl külföldön kellene eltölteniük, nem pedig otthon, családjuk körében. A buszos cégek tulajdonosai pedig azért bírálják a rendeletet, mert az jelentős pluszköltségeket és munkaszervezési gondokat ró rájuk.
A tiltakozók küldöttségét fogadta az EU-bizottság közlekedési biztosának, a francia Jacques Barrot-nak a kabinetfőnöke, de a tárgyalás nem hozott eredményt: egy EU-szóvivő megerősítette, hogy megszüntetik az eddigi, 12 napos folyamatos munkavégzés lehetőségét. Az EU szerint az új szabályozás a közlekedésbiztonság, valamint a sofőrök munkakörülményeinek javítását szolgálja.
A tüntetés iróniája, hogy a megmozdulást éppen azon a napon tartották, amikor a légköri feltételek, a szmog kialakulásának veszélye miatt a brüsszelieket arra kérték a hatóságok, hogy ne üljenek autóba. A tüntetést azonban már hónapok óta szervezték, s az időponton nem lehetett változtatni.